مجلة الحقيقة
Volume 22, Numéro 3, Pages 203-221
2023-09-30

الضبط الإنفعالي ومهارات الفهم القرائي عند تلاميذ المرحلة الابتدائية -دراسة ميدانية

الكاتب : شرابة عبد الرحمان . دليل سميحة .

الملخص

إن القراءة والكتابة من أسس التعلم الصحيح، و لا تعد قراءة ترديد ما هو مسموع أو مقروء بغير استيعاب وفهم لمضامينه، وأهم ما يتعلمه الطفل في المرحلة الابتدائية فهم ما يقرأه، ولكن تدرج الطفل في السن يعني تدرجه في فهم انفعالاته و ضبطها و كيفيات التعبير عنها وتأثيرها على مستوى فهمه لما يقرأه و عليه جاء تطبيق اختبار يتناول أثر الضبط الانفعالي على الفهم القرائي، باعتماد المنهجين التجريبي و الوصفي على أربعة أقسام للسنة ثالثة إبتدائي، وخلصت الدراسة إلى عدم وجود ارتباط بين الضبط الانفعالي والفهم القرائي لدى عينة الدراسة. Abstract: Reading and writing is one of the foundations of correct learning, and reading is not considered repeating what is heard or read without understanding and understanding its contents. And its impact on the level of his understanding of what he reads, and accordingly, a test was the third year of primary school, and the study concluded that there is no correlation between emotional control and reading comprehension among the study sample.Enter your abstract here (an abstract is a brief, comprehensive summary of the contents of the article). applied that deals with the impact of emotional control on reading comprehension, by adopting the experimental and descriptive approaches on

الكلمات المفتاحية

reading ; comprehension ; control ; emotion ; reading comprehension ; emotional control ; قراءة ; فهم ; ضبط ; نفعال ; فهم قرائي ; ضبط إنفعالي