مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 7, Numéro 1, Pages 806-834
2022-04-03

الفهم القرائي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي في ضوء متغيري (الجنس والمنطقة الجغرافية) دراسة ميدانية ببعض المدارس الابتدائية لولاية البويرة.the Reading Comprehension For Fourth Year Primary School Pupils (gender And Geographical Area Variables) A Fields Study In Some Primary Schools In Bouira.

الكاتب : منصر أمال . بوجلال سهيلة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى الفهم القرائي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، وسعت إلى دراسة الفروق في مستويات الفهم القرائي في ضوء متغيري (الجنس، والمنطقة الجغرافية). ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي، و تطبيق اختبار الفهم القرائي المصمم من طرف الباحثة العطوي (2014) ، والذي اشتمل على أربع مستويات هي (المستوى الحرفي –المستوى الاستنتاجي- المستوى التقويمي- المستوى الإبداعي) ، وهذا بعد التأكد من خصائصه السيكومترية (الصدق و الثبات)، حيث اشتملت عينة الدراسة على (131) تلميذا وتلميذة ، اختيروا بطريقة عشوائية من بعض المدارس الابتدائية لولاية البويرة خلال الموسم الدراسي (2020/2021)، وبعد جمع البيانات و تحليلها باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : - مستوى الفهم القرائي لدى أفراد عينة الدراسة الحالية منخفض. -وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a=0.05) بين الإناث والذكور في الدرجة الكلية لاختبار مستويات الفهم القرائي لصالح فئة الإناث، وكذا في مستوى الفهم الاستنتاجي عند مستوى دلالة a= 0.01)) لصالح الإناث، في حين لم تكن الفروق بين الجنسين ذات دلالة إحصائية في مستويات الفهم القرائي الأخرى وهي (الحرفي، التقويمي، الإبداعي). -عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستويات الفهم القرائي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي تعزى لمتغير المنطقة الجغرافية (مدينة -ريف). The current study aimed to find out the level of reading comprehension in a sample of fourth year pupils in primary school, and to know the differences in their reading comprehension levels, refering to (gender, geographical area). To achieve these goals, the descriptive method was used, as well as the reading comprehension test designed by the researcher EL ATWI (2014), which has four levels as flows (literal level, deductive level, evaluative level then creative level) after being sure of the psychometric properties (credibility and constancy). The sample consisted of (131 pupils); girls and boys of fourth year primary school, who were selected randomly from some primary schools in BOUIRA during the school year (2020/2021). After collecting the data and analysing them using the statistical package for the social science (SPSS), the study found the following results: -The level of reading comprehension in the sample is low. -There were significant statistical differences at the level of significance (a=0.05) between boys and girls, in the total score of reading comprehension levels 'test, as well as in the deductive level at the level of significance (a=0.01), both in favour of girls. But there was no significant statistical differences found between the two genders in other reading comprehension levels (literal, evaluative, and creative). -The lack of statistically significant differences in reading comprehension levels for fourth year pupils attributable to the geographical area variable (town, countryside).

الكلمات المفتاحية

الفهم ; الفهم القرائي ; تلاميذ ; السنة الرابعة ابتدائي