الموروث
Volume 10, Numéro 2, Pages 270-282
2023-12-17

الأنساق السردية في رواية صنعاء مدينة مفتوحة لمحمد عبد الولي وحدة المبنى وتعدد المعنى

الكاتب : عبد الحكيم سيف غالب تغريد . قائد قاسم مرشد ماجد .

الملخص

يتناول هذا البحث الأنساق السردية في رواية (صنعاء مدينة مفتوحة) لمحمد عبد الولي، ويدرس تعدد وحدات المبنى السردي والمعنى الدلالي، وقد استعان بالمنهج السيميائي السردي التأويلي، لفك وحدات السرد وأنساقه في الرواية، وملامسة معانيها الدلالية، وقد توصل إلى مجموعة من النتائج، من أهمها: إن النص الروائي في رواية (صنعاء مدينة مفتوحة) لمحمد عبد الولي خطاب روائي، تميز باتساق مجموعة من الأنساق والبنيات والوحدات السردية، التي ساهمت في بناء معماره الفني، كما يعد خطابا ناقدا لواقع المجتمع اليمني، وتصوير مأساته، وتجسيد صور الحياة بتناقضاتها ومعاناته، وهو محاولة للتعبير عن الماضي ومعالجة الواقع واستشراف المستقبل. Abstracts the embodiment of images of life with its contradictions and suffering, and it is an attempt to express the past, address reality and anticipate the future. This research deals with the narrative patterns in the novel (Sana'a, an open city) by Muhammad Abd al-Wali, and studies the multiplicity of narrative building units and the semantic meaning.He used the interpretative narrative semiotic approach to decipher the narration units and its patterns in the novel, and touch their semantic meanings.He reached a set of results, the most important of which are: The text of the novel in the novel (Sana'a, an Open City) by Muhammad Abd al-Wali is a narrative discourse, the consistency of a group of narrative patterns, structures and units, which contributed to building its artistic architecture. It is also a critical discourse on the reality of Yemeni society. And the portrayal of his tragedy, and And the portrayal of his tragedy, and the embodiment of images of life with its contradictions and suffering, and it is an attempt to express the past, address reality and anticipate the future.

الكلمات المفتاحية

الأنساق والوحدات السردية ; الخطاب الروائي ; رواية (صنعاء مدينة مفتوحة) ; المبنى الروائي ; المعنى الدلالي