مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 12, Numéro 4, Pages 565-583
2023-12-15

معاجم المرحلة الابتدائية في الجزائر دراسة وصفية تحليلية لقاموس التلميذ لـ أوحيدة علي

الكاتب : شنيتي وردة . قديدح الحاج .

الملخص

انسحبت المعجميّة العربيّة نظريًّا من التّيار التّراثي المؤسس للمعجم العربي القديم، لكنّ شقّها التّطبيقي مازال تحت لواء التّكرار والتّجريب، وخاصّة في مجال صناعة المعاجم المدرسيّة، التي دائما ما تقارن بنظيراتها في اللّغات الأجنبيّة، وعليه يهدف هذا المقال إلى تبيّن ملامح التّجديد في المعاجم التّعليميّة من خلال دراسة وصفيّة تحليليّة لمنهج الجمع والوضع في نموذج جزائري هو :"قاموس التّلميذ لـ أوحيدة علي"، والموجّه لتلاميذ الطّور الابتدائي، وهذا في سبيل الإجابة عن الإشكال الرئيس: ما موقع المعاجم التعليمية الموجهة للمرحلة الابتدائية في الجزائر من آفاق الصناعة المعجمية الحديثة؟. Abstract : The Arab lexicology theoretically withdrew from the founding heritage approach in ancient Arabic dictionaries, but, its practical aspect still operates under the banner of repetition and experimentation, especially in the field of the Educational Lexicography. These dictionaries are often compared to their counterparts in foreign languages. Thus, This article aims to identify the features of renewal in educational dictionaries through descriptive and analytical study of the collection and arrangement techniques in an Algerian model: " “Qamus Al-Tilmeeth” by ouhida Ali, targeting primary school students", This is in order to answer the main problem: What is the Place of the educational dictionaries, intended for the primary school in Algeria, from the prospects of the modern Lexicography?

الكلمات المفتاحية

معجم مدرسي ; صناعة معجميّة مدرسية ; معجمية عربية ; جمع ; وضع