المجلة الجزائرية للاتصال
Volume 25, Numéro 2, Pages 52-75
2023-12-01

الابعاد التربوية في قنوات الأطفال الفضائية: قناتا "طيور الجنة" و"طه" كحالة دراسة

الكاتب : الدكتور بسام عويضة .

الملخص

الملخص: تهدف الدراسة إلى معرفة الابعاد التربوية في قنوات الأطفال الفضائية: قناتا "طيور الجنة" و"طه" مثالاً تنتمي الدراسة إلى المنهج الوصفي التحليلي باستخدام عينة غير عشوائية من القناتين، حلل الباحث 10 فيديوهات من كل قناة تعتبران من أعلى المشاهدات على منصة اليوتيوب. تشمل العينة جميع أنواع المواد الإعلامية في الفيديو. تم تنفيذ الدراسة خلال الفصل الثاني لعام 2023. لتحقيق أهداف الدّراسة، اعتمد الباحث على ثلاث أدوات لجمع البيانات وهي: أداة تحليل المضمون والملاحظة وأداة الاستقراء. أعد الباحث فئات تحليل المضمون التي تكونت من (6) فئات، وللتحقق من صدق مؤشرات الأداة تم عرض المقياس (فئات التحليل) على أربعة من المحكمين من ذوي الخبرة والكفاءة في تخصصات الإعلام من جامعتي بيرزيت في مدينة رام الله والنجاح الوطنية في مدينة نابلس. أظهرت نتائج الدراسة، أن فئة التعلم والمعرفة في معظم المواقع (محل الدراسة) كانت الأولى، وقد حازت على نسبة 16.6 % في قناة " طيور الجنة وعلى نسبة 20 % في قناة " طه"، تليها فئة الحذر والانتباه والسلامة بنسبة 13.3 % في قناة " طيور الجنة" وعلى نسبة 8 % في قناة " طه". كما أظهرت النتائج أن نسبة الأهداف التربوية في قناة " طيور الجنة " هي 60 %، مقابل 20 % في قناة " طه"، بينما نسبة الأهداف التعليمية في قناة " طه" كانت 60 %، مقابل 40 % في قناة " طيور الجنة"، وفي فئة الارشاد والتوعية كانت نسبة الارشاد والتوعية في قناة " طه" 20 % مقابل لا شيء في قناة " طيور الجنة"، ولكن تساوت نسبة المضمون التربوي في فئة مضمون المادة بالقناتين بنسبة 80 %، وكذلك الحال في فئة استخدام استمالات موضوعية بنسبة 100 %. كما حازت اللهجة العامية على نسبة 100 % في القناتين. أوصت الدراسة بإنتاج برامج للأطفال بمضامين وقيم بما يتلاءم مع السياق والنسق السوسيوثقافي المحيط بالطفل وتشجيع الاستثمارات العربية في مجال إنتاج البرامج والأفلام والرسوم المتحركة بإشراف مختصين وتربويين. Educational Dimensions in Satellite Children's Channels: The Case Study of " Toyor Aljanah" and "Taha" Channels Abstract: The study aims to investegate the educational dimensions in satellite children's channels, using "Toyor Aljanah" and "Taha" channels as examples. The study follows a descriptive-analytical approach, utilizing a non-random sample from the two channels. The researcher analyzed 10 videos from each channel, selected based on their high viewership on the YouTube platform. The sample encompasses all types of media content within the videos. The study was conducted during the second semester of the year 2023. To achieve the study's objectives, the researcher relied on three data collection tools: content analysis tool, observation, and inductive reasoning tool. The researcher established six content analysis categories. To ensure the validity of the tool indicators, the scale (analysis categories) was presented to four experienced and competent reviewers in the field of media, affiliated with Birzeit University in Ramallah and An-Najah National University in Nablus. The study results indicated that the category of "Learning and Knowledge" was predominant across the analyzed content. In "Toyor Aljanah" channel, it constituted 16.6% of the content, while in "Taha" channel, it accounted for 20%. The second prominent category was "Caution, Attention, and Safety," comprising 13.3% in "Toyor Aljanah" and 8% in "Taha" channel. Furthermore, the results indicated that the percentage of educational objectives in "Toyor Aljanah" channel was 60%, compared to 20% in "Taha" channel. Conversly, the percentage of educational objectives in "Taha" channel was 60%, while in "Toyor Aljanah" channel, it was 40%. In the category of "Guidance and Awareness," the percentage of guidance and awareness in "Taha" channel was 20%, as opposed to none in "Toyor Aljanah" channel. However, the percentage of educational content was equal in both channels, accounting for 80% in the content category, as well as in the utilization of objective techniques, both achieving 100%. Moreover, the colloquial dialect (local language) was present at a 100% rate in both channels. The study recommends the production of children's programs with content and values that align with the child's sociocultural context, and encourages Arab investments in the production of programs, films, and animations under the supervision of experts and educators.

الكلمات المفتاحية

الابعاد التربوية، قنوات الأطفال الفضائية، الأطفال، التربية.