مجلة التربية والتنمية
Volume 2, Numéro 3, Pages 51-59
2023-09-22
الكاتب : فاطمة الزهراء زهرة . سهيلة عبد اللاوي .
تهدف هذه الدراسة إلى البحث في موضوع المرافقة النفسية والتربوية، وتأثيرها على التلاميذ، وهي دراسة تحليلية نظرية تكمن أهميتها في البحث في أهمية المرافقة النفسية والتربوية للتلاميذ، ودورها في التقليل من الضغوطات التي يعيشونها في مسارهم الدراسي. وهي تعتبر إحدى الآليات التي يمكن استخدامها والاعتماد عليها في المجالات التربوية بصفة خاصة، حتى تمكن من السير رفقة التلميذ المتمدرس نحو تحقيق الاهداف التعليمية وتحقيق النجاح الدراسي، كما تعد المرافقة النفسية والتربوية للتلاميذ من بين أهم آليات الصحة النفسية للتلميذ، وبالتالي يهدف هذا البحث إلى الكشف عن أشكال واستراتيجيات المرافقة النفسية التربوية. Abstract: This study aims to investigate the issue of psychological and educational accompaniment and its impact on students. It is a theoretical analytical study whose importance lies in researching the importance of psychological and educational accompaniment for students, and its role in reducing the pressures they experience during their academic path. It is considered one of the mechanisms that can be used and relied upon in the educational fields in particular, so that he can walk with the student towards achieving educational goals and achieving academic success. Psychological and educational accompaniment of students is also among the most important mechanisms for the student’s mental health, and therefore this research aims to reveal About the forms and strategies of psychological and educational accompaniment.
الكلمات المفتاحية: المرافقة؛ المرافقة النفسية؛ المرافقة التربوية. Keywords: accompaniment; Psychological accompaniment; Educational accompaniment.
عكله سليمان الحوري
.
عبد الستار جاسم النعيمي
.
بن يوسف حفصاوي
.
ص 188-220.
مسعود كمين
.
ص 432-460.
عبد الوهاب بلمهدي
.
عادل لعجالي
.
ص 84-126.
ابراهيم الفقيه مستور بن على
.
ص 137-175.