المعيار
Volume 27, Numéro 5, Pages 242-255
2023-09-15

المرأة في عصر الحداثة المفرطة : من البعد الجمالي إلى البعد التجاري -جيل ليبوفيتسكي أنموذجا- Woman In The Era Of Hypermodernity :from The Aesthetic Dimension To The Commercial One - Gilles Lipovetsky As Case Study-

الكاتب : زواغي عزيزة .

الملخص

ملخص: نحاول في هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على موقف الفيلسوف الفرنسي "جيل ليبوفيتسكي" تُجاه المرأة بتصنيفه إياها إلى ثلاثة نماذج عبر التاريخ. و أهم نتيجة توصلنا إليها في بحثنا هي أن المرأة الأولى لم تصنف جنسا جميلا و لم تحظ بالحب و اعتبرت صورة للغواية الشيطانية ، في حين عرفت المرأة الثانية نوعا من القداسة و ارتبط الجمال عندها بالأخلاق و عاشت مفعمة بالحب و الاحترام، أما المرأة الثالثة فهي امرأة لا محدودة تمتلك ذاتها و مصيرها و تتحكم في جسدها و شكله، و اتخذ الجمال عندها معايير جديدة و ارتبط الحب في حياتها بالمتع الآنية في زمن اكتسبت فيه الغواية أشكالا استهلاكية جديدة فاقت سقف الجسد و تعدته إلى غواية دعائية و إعلامية بأبعاد تسويقية ليصبح جمال المرأة ذو بعد تجاري . Abstract: The present paper aims at shedding light on the French philosopher "Gilles Lipovetsky" attitude towards woman when he classifies her into three models throughout history. The study came to the general conclusion that the first-type-woman was not regarded as a fair sex, was never given love, and was considered as an incarnation of the satanic temptation, whereas the second knew a kind of holiness and a life full of love and respect where standards of beauty were measuring by morals. As for the third, she is an unlimited woman who possesses herself and her destiny, controls her body and its shape. In this type, beauty has taken on new standards and love is linked to immediate pleasures at a time when seduction has taken new consumption forms that go beyond the body frame to propagandistic and mediatic temptations, the thing that gives the woman beauty a commercial dimension.

الكلمات المفتاحية

المرأة ، الحداثة المفرطة، الجمال ، الغواية، ليبوفيتسكي. ; Keywords: Woman; Hypermodernity; Beauty; Seduction; Lipovetsky.