آفاق سينمائية
Volume 10, Numéro 1, Pages 308-322
2023-06-26

جماليات الإخراج المسرحي و السنمائي في تصوير مقاومة المرأة في المجتمع الجزائري

الكاتب : فاسي سعيدة .

الملخص

Abstract Both the Algerian cinematic and theatrical works shed light on what is silent in the Algerian milieu , from which we mention the reality of the woman as a mother , as sister and adaughter. Facing works, struggles and injustice. It deals with her persecution her ambition and resistance despite all kinds of violence practiced on her, which unfortunately were imposed by a set of outdated customs and traditions, believing in her effective position in making the present, orientalism of the future, and making life in all its dimension and acpects and it created mental images or opinion that remained and remain constant in the minds of the global masses in general and the algerian women in particular, pushing them learning drom her exorience through aes thetice of the show in all theatre and cinematic space in which theatre and cinematic directors have got created. ملخص: سلطت كل من الأعمال المسرحية والسنيمائية الجزائرية الضوء على المسكوت عنه في بيئة كالبيئة الجزائرية نذكر منها واقع المرأة الأم، الزوجة، الأخت، الابنة، المرأة والعمل المراة والكفاح، المرأة والظلم. *فصورت آلامها، اضطهاداتها، طموحها وكذا مقاومتها رغم كل أنواع العنف المسلطة عليها التي فرضتها جملة العادات والتقاليد البالية ايمانا منها بمكانتها الفعالة في صناعة الحاضر واستشراق المستقبل وصناعة الحياة بكل أبعادها وجوانبها. فخلقت صورا ذهنية بقت و ستبقى ثابتة في عقول الجماهير العالمية عامة والجزائرية خاصة للتعلم من تجربتها من خلال اعمال ابدع فيها مخرجين سينمائيين ومسرحيين. الكلمات المفتاحية: المخرج المسرحي، المخرج السنيمائي، السنوغرافيا، الفضاء المسرحي والسنيمائي، المراة والنضال. Keywords :Director theater,director cinematic,cinographer,stage area and cinematographic space.

الكلمات المفتاحية

المخرج المسرحي ; المخرج السنمائي ; سينغرافيا ; الفضاء المسرحي ; الفضاء السنمائي ; المرأة ; النضال

التكنولوجيا وجمالية الإخراج المسرحي .

حسيني محمد علي .  عيسي احمد . 
ص 525-536.


الإخراج المسرحي

زعفون قدور . 
ص 30-32.