مجلة البحوث و الدراسات الإنسانية
Volume 17, Numéro 1, Pages 645-662
2023-06-18

مسرح اللامعقول: بين انتظار بيكيت وغناء يونسكو .

الكاتب : بخوش الوازنة .

الملخص

يسعى هذا البحث إلى دراسة اللامعقول في المسرح الأوروبي كظاهرة فنية جديدة ومختلفة،مع الوقوف على بعض المعاني التي تلبّسها خلال رحلة تبلْوُره،و الحديث عن أبرز المرجعيات الفلسفية والثقافية والفنية التي أسهمت بطرق شتى في تشكيل ملامحه وبناء أسسه. كما يهدف هذا البحث إلى الكشف عن السمات التي ميزت هذا المسرح عن غيره من المدارس المسرحية التي سبقته من الإغريق والى بداية القرن العشرين، ويركز على أبرز رواده من أمثال بيكيت ويونسكو وغيرهم من المبدعين الذين ساهموا في إرساء هذه الظاهرة الإبداعية المميزة التي غيرت ملامح الدراما العالمية ، خاصة في بنيتها الفنية بنصوص مسرحية خالدة كالمغنية الصلعاء وفي انتظار غودو...التي لزالت تعرض الى يومنا هذا . .This research seeks to study the absurd in the European theater as a new and different artistic phenomenon, while standing on some of the meanings it went through during the steps of its foundations. As well as showing its most prominent premises and references, and also its philosophical and cultural roots. And the artistry that contributed in various ways in shaping its features and building its foundations. In addition to revealing the features that characterized the theater of the absurd from other theatrical schools that preceded him from the Greeks until the beginning of the twentieth century. As well as focusing on the most important writers and artistes pioneers such as Beckett, Ionesco who contributed to the Solidify of this distinguished creative phenomenon that changed the features of global drama, Especially in its artistic structure with immortal theatrical texts such as the bald singer and waiting for Godot, wich is still shown to this day

الكلمات المفتاحية

اللامعقول. سيزيف.، بيكيت. يونسكو.، غودو.