مجلة كلية الآداب و العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 6, Numéro 1, Pages 55-88
2010-01-01

The Competency-based Aproach In Algeria : A Necessity In The Era Of Globalization

Authors : شلي صليحة .

Abstract

إن مسألة المحتويات التعليمية المتعلقة بمتطلبات المستقبل أصبحت من القضايا التربوية الهامة التي تنصب عليها الإصلاحات في مختلف أنحاء العالم، كما هو الحال بالنسبة للمنظومة التربوية الجزائرية التي انتهجت التدريس بالمقاربة بالكفاءات. سيقوم هذا المقال بتحليل هذا المنهج مع شرح بعض المصطلحات التي يقوم علبها، ثم ستناقش الأسباب التي أدت إلى تطبيقه في المنظومة التربوية الجزائرية . The question of educational contents corresponding to tomorrow’s demands has become a vital issue in educational reforms all over the world. It is also the case of the Algerian educational system which adopted the competency-based approach as part of the reform. This paper first takes an in-depth look at this approach including the analysis of such concepts as ‘ competence’ and ‘ competency’ and then goes on to critically discuss the reasons why it has bee nimplemented in the Algerian educational curric.

Keywords

Competency-based Aproach - Era of Globalization