مجلة العلوم وافاق المعارف
Volume 3, Numéro 2, Pages 191-212
2023-06-05

إدغار موران وأهمية الدراسات البينية

الكاتب : الشابي نورالدين .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى معرفة أهمية الدراسات البينية من منظور إدغار موران، وذلك من خلال الكشف عن المخاطر الناجمة عن الفصل بين التخصصات. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي فينطلق من تبيّن النتائج الجيدة لأي تخصص علمي سواء من حيث دقة القوانين المتوصّل إليها أو من حيث القدرة على التحكّم في الظواهر المدروسة أو الإمكانية المتزايدة لتوقع هذه الظواهر. ولكن للفصل بين التخصصات مخاطر أيضا، مثل المبالغة في تبسيط الوقائع المعقدة وتجزئتها والفصل بينها واستبعاد ما هو مُركب. لذلك تصبح الدراسات البينية ذات أهمية كبرى. وتكمن أهميتها في قدرتها على فهم مواضيع الدراسة بشكل شمولي يأخذ بعين الاعتبار تعدد الأبعاد وسمة التعقيد في تلك المواضيع. كما تظهر هذه الأهمية من خلال ما توفره الدراسات البينية من فُرص لحوار العلوم، وانفتاح بعضها على بعض، وإزالة الحواجز القائمة بينها، سواء في مجال البحث العلمي أو في ميدان التعليم. This research aims to identify the importance of interdisciplinarity from the perspective of Edgar Morin, by revealing the risks resulting from the separation of disciplines. The researcher has used the descriptive analytical approach to identify the good results of any scientific discipline, whether in terms of the accuracy of the laws reached or in terms of the ability to control the studied phenomena or the increasing possibility of predicting these phenomena. But the separation of disciplines also has risks, such as oversimplifying, fragmenting, separating complex realities and excluding what is complex. Interdisciplinarity therefore becomes of great importance. Its importance lies in its ability to understand the subjects of study in a holistic manner that takes into account the multidimensionality and the complexity in those topics. This importance is also demonstrated by the opportunities provided by interdisciplinarity for the dialogue of sciences, openness to each other, and the removal of barriers between them, both in the field of scientific research and in the field of education.

الكلمات المفتاحية

التخصص ; البينيات ; التعقيد; العلم