مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف
Volume 8, Numéro 1, Pages 878-897
2023-06-01

مستوى إدراك أساتذة مادة الرياضيات لفعالية استخدام استراتيجية التعلم التعاوني (دراسة ميدانية ببعض متوسطات ولاية باتنة)

الكاتب : بن فليس كريمة . بن فليس خديجة .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية التعرف على مستوى إدراك أساتذة مادة الرياضيات لاستراتيجية التعلم التعاوني، ولتحقيق أغراض البحث قامت الباحثتان بتصميم استبيان يتكون من 39 بندا، الذي طبق على عينة مختارة من أساتذة مادة الرياضيات لولاية باتنة والمؤلفة من 70 أستاذ وأستاذة ممن يزاولون مهنة التدريس بإحدى متوسطات ولاية باتنة. استخدمت الباحثتان الأساليب الاحصائية التالية: النسب المئوية، الإنحراف المعياري، تحليل التباين. وانتهت الدراسة إلى ما يلي: مستوى إدراك أساتذة الرياضيات في التعليم المتوسط لاستراتيجية التعلم التعاوني كان بنسبة مرتفعة . توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة الرياضيات في مستوى الإدراك لاستراتيجية التعلم التعاوني في ضوء متغير الخبرة. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة الرياضيات في مستوى الإدراك لاستراتيجية التعلم التعاوني في ضوء متغير التخصص الدراسي للأستاذ. الكلمات المفتاحية: الإدراك؛ استراتيجية التعلم التعاوني؛ أستاذ الرياضيات. Abstract: The current study aims to identify the level of consciousness of mathematics teachers for cooperative learning strategy to achieve the purposes of this research; the researcher designed a questionnaire consisting of 39 items, which was applied to a randomly selected sample of mathematics teachers of Batna state and which consists of 70 teachers; who are still practicing the teaching profession in one of the intermediate schools in Batna The researcher used the following statistical methods: Percentages, standard deviation, contrast analysis.The search ended up to the following results: The level of consciousness of mathematics teachers in intermediate education for cooperative learning strategy was with high rate. There are statistically significant differences among math teachers in the consciousness of learning strategy in light of variable experience. There are statistical differences among math teachers in the consciousness learning strategy in light of the variable of the teacher’s academic specialization. Keywords : Consciousness; cooperative learning strategy; math teacher

الكلمات المفتاحية

الأدراك ; استراتيجيةالتعلم التعا ; ني ; أستاذ الرياضيات