مجلة قبس للدراسات الإنسانية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 2, Pages 226-254
2023-05-14

مظاهر التجديد في الإعلام المدرسي الجزائري قراءة في (القيم الإسلامية وبناء شخصية التلميذ)

الكاتب : بن عمر عبد الكامل . خلادي محمد الأمين .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أبرز مظاهر التجديد التي يمكن أن يستفيد منها الإعلام المدرسي الجزائري، في ظل الثورة التكنولوجية الرقمية العالمية، وذلك من خلال التعرف على وسائله وبرامجه الحديثة، ودوره في ترسيخ القيم الإسلامية، وبناء شخصية المتعلم، وبث روح التفاعل داخل الوسط المدرسي مع الأطراف الفاعلة. فالخطاب الإعلامي المدرسي؛ الموجه إلى الناشئة في برامج شيقة وجذابة، تركز على سهولة وصول الرسالة الإعلامية للمتعلم مراعية المستوى اللغوي والعمري، وكذا أنماط التعلم لكل متعلم. مستعينة بالوسائط التكنولوجية الحديثة، تعزيزا للدور الذي تؤديه المدرسة الجزائرية في التنشئة الاجتماعية، ابتغاء إخراج جيل محافظ على الهوية، متشبع بالمبادئ الوطنية والقيم الإسلامية، يحمل قدرا من المعارف متفتح على العالم باتزان. Abstract: This research aims to identify the most prominent manifestations of renewal that the Algerian school media which can benefit from thanks to the global digital technological revolution and innovation through identifying its modern means and programs, and its role in consolidating Islamic values, building the personality of the learner, and spreading the spirit of interaction within the school environment with the actors. Through the school media discourse, which is directed to young people in interesting and attractive programs, focusing on the accessibility of reaching the media message to the learner, taking into account the learning styles of each learner. Intesrtingly, using modern technological media, to enhance the role played by the Algerian school in socialization, to produce a generation that preserves identity, imbued with national principles and Islamic values, and carries a degree of knowledge open to the world.

الكلمات المفتاحية

مظاهر التجديد. الإعلام المدرسي الجزائري. القيم الإسلامية. شخصية التلميذ ; Manifestation of renewal.Algeria school media. islamic values. the personality of the student