Revue des Economies financières bancaires et de management
Volume 12, Numéro 1, Pages 394-417
2023-04-30

المرافقة المقاولاتية كآلية فعالة لدعم وتشجيع الطلبة حاملي المشاريع - دار المقاولاتية بجامعة بسكرة نموذجا -

الكاتب : العلواني كميليا . بن بريكة عبد الوهاب .

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى ابراز أهمية المرافقة المقاولاتية في الوسط الجامعي، ومدى قدرة دار المقاولاتية من خلال مكتب المرافقة والاستشارة على مساعدة ودعم الطلبة حاملي افكار المشاريع من أجل تجسيد أفكارهم على أرض الواقع، و إبراز دورها الفعال في التقليل من حدة الصعوبات والمشاكل التي قد تكون عائق أمام ديمومة واستمرارية هذه المؤسسات، وذلك باعتبارها آلية دعم للطلبة حاملي المشاريع وجهاز بإمكانه خلق بيئة مقاولاتية ملائمة للعمل المقاولاتي. ولقد خلصت هذه الدراسة الى أن جهاز المرافقة في دور المقاولاتية له دور جد فعال من خلال الاستقبال، التوجيه، التكوين والاستشارة التي يستفيد منها الطلبة حاملي المشاريع، وكذا مساعدتهم على بلورة أفكارهم، من خلال المرافقة التقنية والفنية للمشروع، كما تعمل على تقريب المسافة بين الطالب والهيئات الإدارية من خلال المرافقة الإدارية، وقبل كل هذا لابد من وجود مرافقة معنوية ونفسية للطلبة حاملي المشاريع. This study aims to highlight the importance of entrepreneurial coaching in the university milieu and the ability of the entrepreneurship house to help and support students with project ideas through the coaching and consulting office in order to embody their ideas on the ground. In addition, it highlights the effective role of coaching in reducing the difficulties that could be an obstacle for the sustainability and persistence of future firms. Coaching is considered as a supporting mechanism for students carrying projects and an apparatus that can create an entrepreneurial environment suitable for entrepreneurial work. This study concluded that the coaching apparatus in the House of entrepreneurship has a very effective role through receiving, guiding, training and consulting that students who carry projects benefit from, as well as helping them to develop their ideas, through technical and professional coaching for the project. Furthermore, it brings the students and administrative bodies closer together through administrative coaching, and above all this, there must be moral and psychological coaching for students carrying projects.

الكلمات المفتاحية

مرافقة المقاولاتية ; دور المقاولاتية ; نموذج مرافقة مقاولاتية ; الطلبة حاملي المشاريع