مقاربات فلسفية
Volume 10, Numéro 1, Pages 554-569
2023-05-05

The Reality Of Educational Curricula In Algerian Universities And The Experience Of Learning After The Covid-19 Pandemic

Authors : Hassaine Aouicha .

Abstract

ملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى دراسة أثر جائحة كوفيد-19 على التعليم في الجزائر وتحليل التحديات التي واجهت الجامعة الجزائرية في تطوير مناهجها التعليمية، فقد أثرت الجائحة بشكل كبير على العالم بأسره، ويعتبر التعليم أحد الحيوية الذي تضرر من هذا الأمر. فمنذ بداية الجائحة اضطرت الجامعة الجزائرية إلى تبني حلول بديلة للتعليم الحضوري، وهو ما شكل تحديا كبيرا للطلاب والأساتذة على حد سواء. وتعدّ الجزائر كغيرها من البلدان التي تضررت من هذه الجائحة؛ حيث اضطرت الجامعة الجزائرية إلى تعليق الدراسة لفترات طويلة، وتزامنا مع ذلك، شهدت المناهج التعليمية في الجزائر اتجاها جديدا وذلك بتحسين البرامج الحالية التي تتناسب مع التقنيات الحديثة وتوفر تجربة تعليمية أكثر فعالية للطلاب، ثمّ إن هذه التطورات الجديدة لا تزال تواجه العديد من التحديات في الجزائر، مثل عدم توفر البنية التحتية اللازمة لدعم التعليم عن بعد والصعوبات المتعلقة بالتدريب اللازم للأساتذة لاستخدام التقنيات الحديثة في التعليم. وعلى ضوء ما تقدم يمكن طرح الإشكال الآتي: ما هي التحديات التي واجهت الجامعات الجزائرية ولازالت تواجهها في تطوير مناهجها بسبب جائحة كوفيد-19؟ Abstract: The aim of this research paper is to study the impact of the COVID-19 pandemic on education in Algeria and analyze the challenges that the Algerian university faced in developing its educational curricula. The pandemic has greatly affected the world as a whole, and education is one of the vital aspects that has been affected by this situation. Since the beginning of the pandemic, the Algerian university has been forced to adopt alternative solutions for in-person education, which has posed a significant challenge for both students and professors. Algeria is one of the countries that has been severely affected by the COVID-19 pandemic, as the Algerian university had to suspend classes for long periods. At the same time, the educational curricula in Algeria witnessed a new direction by improving the current programs that are compatible with modern technologies and providing a more effective learning experience for students. However, these new developments still face many challenges in Algeria, such as the lack of necessary infrastructure to support distance education and difficulties related to the necessary training for professors to use modern technologies in education. In light of these developments, the following main question can be posed what are the challenges that Algerian universities have faced and are still facing in developing their curricula due to the COVID-19 pandemic?

Keywords

كلمات مفتاحية: جائحة كوفيد-19- المناهج التعليمية- التعليم عن بعد. ; Keywords: COVID-19 Curriculum Distance-learning