مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 8, Numéro 1, Pages 983-1003
2023-04-16

Improving Teachers’ Classroom Practice Using Social Network Based Collaborative Tools As An Alternative To Traditional Face-to-face Collaboration Strategies : The Case Of M’sila Secondary School Efl Teachers

Authors : Bougurra Amel . Kara Mustefa-boussena Leila .

Abstract

Abstract: The profuseness of social network based collaborative tools manifested mainly in social platforms such as; Facebook groups, what’s up, e-mail, and online chats, provide opportunities for English as foreign language teachers to collaborate virtually with peers and educators. Accordingly, they construct new teaching knowledge, exchange related documents, and elaborate new strategies to improve their classroom practice. Subsequently, they overcome the limits encountered in traditional face-to-face collaborative strategies. Therefore, the study aims to explore face-to-face collaboration limitations as well as the impact of informally incorporating social network collaborative tools on improving teacher's classroom practice. Besides, the study aspires to investigate their role in enhancing teachers’ collegial partnership. the research opts for a descriptive methodology wherein online semi-structured interview with open-ended questions was conducted with fifteen (15) EFL teachers from different secondary schools in M'sila, Algeria. The findings emphasised the positive role of social network based collaborative tools in improving EFL teachers' classroom activities, overcoming the obstacles of traditional face-to-face collaboration, and raising partnership. Nevertheless, a blended collaboration is recommended to balance between teachers’ collaborative styles. In addition, we recommend more research to corroborate or nullify their effectiveness for a formal integration into the educational realm. الملخص ادى الانتشار الواسع للوسائل التعاونية القائمة على شبكات التواصل الاجتماعي والمجسدة اساسا في المنصات الاجتماعية كالفيس بوك، الواتس اب، الايميل والدردشة المباشرة، الى اتاحت فرص لأساتذة اللغة الانجليزية كلغة اجنبية للتعاون افتراضيا مع الزملاء والمفتشين. من هذا المنطلق فان الاساتذة يبنون معارف تعليمية جديدة، يتبادلون الوثائق ذات الصلة كما يوظفون استراتيجيات جديدة لتحسين اداءهم في القسم. وبالتالي فان هذا يمكنهم من تجاوز الصعوبات التي تواجههم اثناء تطبيق استراتيجيات التعاون التقليدية وجها لوجه. نتيجة لهذا فان الدراسة تهدف الي كشف صعوبات التعاون التقليدي والتي ساهمت في تغير نهج التعاون بين الاساتذة. كما تهدف الدراسة الى التحقيق في تأثير تبني ادوات تعاونية عبر الشبكات الاجتماعية على الاداء الصفي للأستاذ وتعزيز حس الزمالة والشراكة بين اساتذة المادة الواحدة. لتحقيق هذه الاهداف انتهجت الدراسة المنهج الوصفي باستخدام المقابلة الافتراضية نصف مقننة بأسئلة مفتوحة مع خمسة عشرة استاذ انجليزية للتعليم الثانوي من مختلف ثانويات ولاية المسيلة، الجزائر. اكدت نتائج البحث على الدور الايجابي لاستعمال الشبكات الافتراضية كأدوات للتعاون في تحسين الاداء الصفي، تجاوز عقبات التعاون التقليدي وتعزيز حس الزمالة بين الاساتذة. رغم ذلك يوصى بتبني الاستراتيجيتين معا لخلق التوازن بين المنهج التعاوني لكل استاذ. كما يوصى بدراسات اوسع لإثبات او رفض الادماج الرسمي لهذه الادوات الافتراضية في المجال التعليمي.

Keywords

Keywords: Classroom practice. Social network. Collaborative tools. EFL teachers. Face-to-face collaboration. Virtual collaboration ; الكلمات المفتاحية: الاداء الصفي، شبكات التواصل الاجتماعي، ادوات تعاونية، اساتذة اللغة الانجليزية، التعاون وجها لوجه، التعاون الافتراضي.