دراسات وأبحاث
Volume 15, Numéro 2, Pages 214-222
2023-04-15
الكاتب : بلعباس بن قرعة عبد الوحيد .
الملخص باللغة العربية: عني المسلمون بالقرآن الكريم وأحاطوه بهالة من العلوم بغية فهم معانيه وحفظ مبانيه، ومن هذه العلوم علم أصول التفسير الذي وضع بهدف ضبط عملية التفسير واجتناب الشطط فيها، فكان هذا العلم شاملا لكل ما يحيط بالقرآن الكريم، ولكل ماله دور في توضيح معانيه، فشابه في ذلك لسانيات النص التي تهدف إلى شرح النصوص والوصول إلى معانيها بنظرة شاملة محيطة بالنص، ولوجود هذا التشابه أردنا الوقوف على المفاهيم النصية وإجراءاتها في أصول التفسير، ومدى موافقتها لنظيرتها في لسانيات النص، وذلك من خلال كتاب (مقدمة في أصول التفسير) لابن تيمية ،وقد تبين بعد هذا البحث أن أصول التفسير قد استوعبت المفاهيم النصية ومعاييرها بشكل يناسب طبيعة دراسة النص القرآني. Abstract: Muslim took care of the Holy Quran and surrounded it with a set of sciences in order to understand its meaning and preserve its foundations, such as the science of the origin of interpretation, which is designed to control its process and avoid error in it. This science was inclusive of everything surrounding the Holy Quran and everything that has a role in clarifying its meaning, which is similar to the language of the text in order to explain the texts, and to reach their meaning with a comprehensive view of it. And because of this similarity, we wanted to see the textual concepts and its procedures in the origin of interpretation, and its extent to which it agrees with the counterpart in the language of the text, through the book (MOKADDIMA FI OSOL ETTAFSIR) of Ibn Taymia. This research has shown that the origins of the Interpretation have absorbed textual concepts and its criteria in a manner appropriate to the nature of the study of the Quranic text.
أصول التفسير – اللسانيات النصية –المفاهيم النصية – المعايير النصية.
بلعباس بن قرعة عبد الوحيد
.
ملياني محمد
.
ص 507-519.
جلباني دلال
.
بومهرة عبد العزيز
.
ص 628-645.