مجلة الناقد للدراسات السياسية
Volume 7, Numéro 1, Pages 198-213
2023-04-01

أهمية التجارة الإلكترونية في تحسين مستويات التنمية المستدامة في الدول العربية The Importance Of Ecommerce In Improving The Levels Of Sustainable Development In The Arab Countries

الكاتب : مالكي مريم .

الملخص

تعتبر التجارة الإلكترونية من سمات اقتصاد المعرفة ، فهي من أهم تطبيقات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، والتي يجب على الدول الاهتمام بها لمواكبة البيئة الحديثة وتطوراتها ، وفي هذا الصدد تسعى الدول إلى تعظيم دور التجارة الإلكترونية ، خاصة في ظل المتغيرات العالمية والتحديات الجديدة وتأثيرها على الأسواق وأداء المؤسسة وقدرتها على المنافسة. تعتبر الطريقة المثالية بين المنظمات والأفراد خلال القرن الحالي في جميع أنحاء العالم. في الوقت الذي نجد فيه دولاً متقدمة ومنها الولايات المتحدة الأمريكية ودولاً أوروبية قطعت أشواطاً كبيرة في مجال التجارة الإلكترونية ، من ناحية أخرى نجد أن الدول العربية تأخرت في هذا المجال ، ولم تتمكن من إدراك أهمية التعاملات الإلكترونية إلا في وقت متأخر بسبب العديد من المعوقات والتحديات. الهدف العام من البحث هو تحديد مفهوم وأهمية التجارة الإلكترونية كأحد التطورات الأخيرة في إطار عولمة الاقتصاد. الكلمات مفتاحية: التجارة الإلكترونية.، التسويق الإلكتروني.، تكنولوجيا المعلومات.، الاتصالات. Abstract: Electronic commerce is one of the features of a knowledge economy, It is the most basic information and communication technology applications, which Countries should take care of to keep pace with the modern environment and its developments, in this regard, countries seek to maximize the role of electronic commerce, especially in light of global changes and new challenges, and its impact on markets and enterprise performance an its ability to compete. It is the perfect method among organizations and individuals during the current century all over the world. At the time when we find developed countries, including the United States of America, and European countries have made a great strides in the field of electronic commerce, on the other hand, the Arab countries are late in this field , and it was unable to realize the importance of electronic transactions until recently due to many obstacles and challenges. The general research’s objective is to identifying the concept and the importance of electronic commerce as one of the recent developments in the globalization of the economy. Keywords: Electronic commerce; Constituents ; Information technology , communication.

الكلمات المفتاحية

التجارة الإلكترونية.، التسويق الإلكتروني.، تكنولوجيا المعلومات.، الاتصالات.