RECHERCHES
Volume 17, Numéro 1, Pages 43-52
2023-03-15

أخلاقيات التعليم العالي في ظلّ التحوّل الرقمي

الكاتب : بن رجدال امال .

الملخص

الملخص: نجم عن جائحة كوفيد التي لا يزال يعيشها العالم اليوم تحوّلات كبيرة في مجال التعليم العالي أدّت إلى تغييرات مسّت خصوصا أنماط التعليم، حيث أصبحت المؤسسات الجامعية تعتمد على نمط تعليمي هجين، يجمع بين التعليم الحضوري والتعليم عن بُعد، الذي يعتمد على وسائل الاتصال وتكنولوجيا الإعلام، هذا التحوّل المفاجئ في نمط التعليم كشف عن عدّة صعوبات وتحديات خاصة فيما يتعلّق بعلاقة الأستاذ بالطالب في مجال أخلاقيات التعليم العالي، فنحاول من خلال هذه الدراسة التفكير في الأليات المناسبة التي تسمح باستعمال التكنولوجيا من أجل تحقيق الأهداف البيداغوجية المرجوة في إطار أخلاقي. Abstract: The Covid pandemic caused great metamorphoses in the field of higher education which resulted in changes that affected especially the teaching styles, therefore the universities adopted a hybrid style that combine between the presential and online teaching, which depends on the means of communication and media technology, this sudden metamorphosis in teaching revealed a lot of difficulties and challenges specially concerning the relation between the teacher and the student in terms of higher education ethics, and we will try through this study to find out what are the proper mechanisms that allow the use of technology in order to achieve the intended pedagogical goals in an ethical way.

الكلمات المفتاحية

انضباط ; اخلاقيات ; تعليم عالي ; رقمنة ; اخلاق