رؤى تاريخية لألبحاث و الدراسات المتوسطية
Volume 4, Numéro 1, Pages 239-259
2023-01-20

السياسة الدينية الفرنسية في الجزائر ودور الكتاتيب في التصدي لها ( 1830-1954م)

الكاتب : علوان جمال الدين .

الملخص

منذ أن وطأت أقدام المستدمر الفرنسي أرض الجزائر وسلطاته تطبق سياسة مدروسة هدفها تنصير الجزائريين وفرنستهم واستئصال مقوماتهم وتدمير ثوابتهم وعلى رأسها الدين الإسلامي واللغة العربية ، وبما أن قاعدة بناء هوية الفرد الجزائري تمثلت في الكتاتيب والمدارس القرآنية فإنه من البديهي أن تكون هذه الأخيرة في طليعة اهتمامات السلطات الاستدمارية التي حاولت تعطيل دورها بمختلف الطرق ، وقد كانت هذه السياسة سببا في انتشار الجهل والأمية أوساط المجتمع الجزائري وهو ما جعله فريسة سهلة للمبشرين الأوروبيين ، ونظرا للدور المحوري الذي كانت تلعبه الكتاتيب فإن جمعية العلماء المسلمين الجزائريين سعت منذ تأسيسها إلى إحياء الكتاتيب وإعادتها إلى النشاط حتى تكون سدا منيعا يواجه كل المخططات الاستعمارية وعلى رأسها مخطط التنصير والفرنسة . The French authorities have been implementing a planned policy since the beginning of the invasion of Algerian territory. The reason was that the colonists aimed to Christianize Algerian people, frenchify them, eradicate their principles and destroy their constants, especially the Islamic religion and the Arabic language. Since traditional schools and Quran schools constitute the basis for building the Algerian identity, it is obvious that they are at the forefront of destructive authorities’ concerns. These authorities tried also to disrupt traditional schools’ role in different ways. In addition, this policy was the cause of the spread of ignorance and illiteracy in Algerian society, which consequently made it easy prey for European missionaries. Considering the role of Quran schools, the Association of Algerian Muslim Ulema has sought, since its foundation, to revive traditional schools and bring them back into action in order to be an impenetrable dam facing all colonial plans, especially the Christianization and the frenchification.

الكلمات المفتاحية

السياسة الاستعمارية ; الكتاتيب ; الهوية الجزائرية ; traditional schools ; Algerian identity ; colonial policy