مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 14, Numéro 5, Pages 11-44
2022-12-31

مجال العقل في النقد الحديثي عند المحدثين The Field Of Reason In Hadith Criticism Of The Muhaddiths.

الكاتب : روان عز الدين .

الملخص

لقد سخر الله لخدمة السنة رجالا يدافعون عنها ويمحصونها، لتمييز الصحيح من الضعيف مستعملين لعقولهم، وهذا ما دفعني إلى البحث عن مدى استعمال المحدثين لعقولهم في النقد الحديثي. وقد قسمت بحثي إلى مقدمة وخمسة مطالب وخاتمة؛ فالمطلب الأول بينت فيه المقصود بالعقل المعتبر في النقد الحديثي، ثم بينت مراعات المحدثين للعقل عند السماع في المطلب الثاني، وعند التحديث في المطلب الثالث، وعند الحكم على الرواة في المطلب الرابع، وعند الحكم على الأحاديث في المطلب الخامس. وقد توصلت إلى ما يأتي: -دور العقل يكون في تأصيل القواعد العلمية الصحيحة للنقد الحديثيL لقد وضع المحدثون حدودا للعقل البشري هي أنَّه محدود؛ وأنه غير محصور من ناحية الكثرة. -راعى المحدثون العقل في قبول الحديث ورده عند السماع فلا يكتبون عن أحد حتى يسألوا عنه، وعند التحديث؛ فإنه لا تجوز رواية حديث ضعيف إلا ببيان ضعفه، وعند الحكم على الرواة؛ فكثيرا ما يجرحون الراوي بخبر واحد منكر جاء به، وعند الحكم على الأحاديث. فالحديث لا يمكن أن تخالف العقل. God has subjugated to serve the Sunnah men who defend and scrutinize it to distinguish the correct from the weak using their minds, and this is what prompted me to search for the extent to which the muhaddiths use their minds in hadith criticism. I divided my research into an introduction, five demands, and a conclusion. In the first requirement, I clarified what is meant by the intellect considered in hadith criticism, then I showed The muhadditheen consideration of reason when listening in the second requirement, when updating in the third requirement, when judging the narrators in the fourth requirement, and when judging hadiths in the fifth requirement. I have reached the following: The role of the mind is in rooting the correct scientific bases for hadith criticism. The muhadditheen have set limits for the human mind, which is that it is limited. And it is not confined in terms of abundance. - The muhadditheen took care of reason in accepting the hadith and responding to it upon hearing, so they do not write about anyone until they ask about it, and when updating; It is not permissible to narrate a weak hadith except by explaining its weakness, and when judging the narrators; They often insult the narrator with one denounced news he brought, and when judging hadiths. The hadith cannot contradict the mind.

الكلمات المفتاحية

العقل البشري ; الراوي و الرواية ; السماع ; التحديث ; النقد الحديثي ; human mind ; hadith criticism ; narrator and his naration ; listening ; altahdith