Revue Les Cahiers du POIDEX
Volume 11, Numéro 2, Pages 233-252
2022-12-30

دور الإعلام السياحي في إدارة الأزمات السياحية وتعزيز الأمن السياحي مع دراسة حالة في ولاية مستغانم

الكاتب : أحسن جميلة .

الملخص

جاءت هذه الورقة البحثية بهدف تسليط الضوء على دور الإعلام السياحي في إدارة الأزمات السياحية وأهميته في تعزيز الأمن السياحي؛ مع تعزيز البحث بدراسة ميدانية في ولاية مستغانم لمعرفة مدى الاعتماد على وسائل الاعلام في الترويج للسياحة في الولاية والتعريف بأنواعها. أهم النتائج التي تم التوصل اليها أنه تنطلق أهمية الإعلام السياحي من أهمية صناعة السياحة نفسها، وهو يعتبر من أحد الوسائل الاتصالية الفعالة في التعريف بفرص الاستثمار المتاحة في قطاع السياحة وخلق منافسة بين المستثمرين والمناطق السياحية المختلفة. This research paper came with the aim of shedding light on the role of tourism media in managing tourism crises and its importance in enhancing tourism security. With the strengthening of the research with a field study in the state of Mostaganem to find out the extent of reliance on the media in promoting tourism in the state and introducing its types. The most important results that have been reached are that the importance of tourism media stems from the importance of the tourism industry itself, and it is considered one of the effective means of communication in introducing investment opportunities available in the tourism sector and creating competition between investors and different tourist areas.

الكلمات المفتاحية

الاعلام السياحي ; الاعلام الامني ; الأزمات السياحية ; الأمن السياحي