آفاق سينمائية
Volume 9, Numéro 2, Pages 79-88
2022-12-30

السينما الغربية وصناعة الإسلام المتخيّل قراءة في سوسيولوجيا الإسلام من منظور غربي

الكاتب : العراجي عبد الكريم .

الملخص

ملخص: سنحاول في هذه الورقة البحثية الخروج من المعتاد في المجال الفكري والثقافي والمتعلق في تحديد العلاقة بين الإسلام والسينما الغربية وحصره في سياق الدراسات الاستشراقية، بل سنعمل على توظيف هذه الورقة في حقل أو تخصص الدراسات الإسلامية التي ظهرت كحقل معرفي يدرس الإسلام كمنظومة من القيم والمعايير الثقافية والفكرية و طبيعة البنى الاجتماعية المشكلة له كفضاء عام، وكيف ساهمت السينما في صناعة الصورة المتخيلة للإسلام، والتي اعتمدت في تصوراتها على هذه الدراسات، وكيف ساهمت المتغيرات الثقافية والدينية والسياسية التي عرفها العالم الإسلامي في التأثير على العقل السينمائي الغربي الذي عمل على توصيف نموذج من الإسلام المكرس للعنف، والرجعية، وعدم التسامح والتواصل مع الآخر بهدف تأطير وتوجيه الرأي العام الغربي، والمتجسد واقعيا في ذهنية المشاهد المتلقي. Abstract In the present research paper, we try to break out the norm in the intellectual and cultural field related to defining the relationship between Islam and Western cinema which limit it to the context of Orientalist studies. Rather, we will work on employing this paper in the field or specialization of Islamic studies, which has emerged as a field of knowledge that studies Islam as a system of cultural and intellectual values and standards, and the nature of the social structures that consider it as a public space. And how did the cinema contribute to making the imagined concept of Islam, which relied in its perceptions on these studies, and how did the cultural, religious and political variables known to the Islamic world contribute to influencing the Western cinematic mind. The Westerner, who worked to describe a model of Islam devoted to violence, intolerance and violent communication with the other in order to frame and direct Western public opinion, which is realistically embodied in the mentality of the receiver viewer. Key words: Cinema, imagined Islam, the West, the sociology of Islam, cultural criticism

الكلمات المفتاحية

لكلمات المفتاحية: السينما ، الإسلام المتخيل، الغرب، سوسيولوجيا الإسلام، النقد الثقافي.