الدراسات القانونية المقارنة
Volume 8, Numéro 2, Pages 471-490
2022-12-29

الأعمال والممارسات المنافية للمنافسة وانعكاساتها على المتعاملين الاقتصاديين

الكاتب : لعشاشي محمد .

الملخص

تعتبر المنافسة الحرة من أهم آليات تطوير الاقتصاد وتحقيق التنمية وذلك بزيادة الإنتاج ووفرة السلع والخدمات التي من شأنها تلبية حاجات ورغبات المستهلك. غير أن حرية المنافسة على إطلاقها قد تدفع بالمؤسسات المتنافسة إلى إتيان أفعال وممارسات لا تخدم المنافسة بقدر ما تخدم المصالح الاقتصادية لهذه المؤسسات، ومثل هذه الممارسات قد تحدث عرقلة للمسار الطبيعي للنشاط الاقتصادي في السوق وتخلق مشاكل وصعوبات للمؤسسات الضعيفة التي لا تملك القدرة على البقاء. و أمام هذه الأوضاع كان لابد على المشرع أن يتدخل لإعادة التوازن إلى السوق وضمان إستقرار المعاملات وتوفير الحماية اللازمة للمؤسسات الضعيفة وكذلك لأجل حماية مصالح المستهلك الذي يعتبر المحور الأساسي للعلاقات الإقتصادية وهدفها النهائي. وقد نص المشرع صراحة على منع كل الأعمال والممارسات المنافية للمنافسة والمتمثلة خاصة في الاتفاقات والاتفاقيات التي تمس بالمنافسة وكذلك وضعية الهيمنة والاحتكار للسوق. Abstract: Free competition is considered one of the most important mechanisms for developing the economy and achieving development by increasing production and the abundance of goods and services that would meet the needs and desires of the consumer. However, the freedom of competition to launch it may push the competing institutions to do actions and practices that do not serve competition as much as they serve the economic interests of these institutions, and such practices may obstruct the normal course of economic activity in the market and create problems and difficulties for weak institutions that do not have the ability to survive. In the face of these situations, the legislator had to intervene to restore balance to the market, ensure stability of transactions, provide the necessary protection for weak institutions, as well as in order to protect the interests of the consumer, which is the main focus of economic relations and its ultimate goal. The legislator has explicitly stipulated the prohibition of all anti-competitive acts and practices, particularly in agreements and agreements that affect competition, as well as the position of dominance and monopoly in the market

الكلمات المفتاحية

العون الاقتصادي،المنافسة الحرة،المؤسسة،السوق،المستهلك،وضعية الهيمنة.