الكَلِم
Volume 7, Numéro 2, Pages 419-435
2022-12-28

الدرس اللساني العربي بين التأصيل التراثي والتّيه الحداثي

الكاتب : رحال هشام .

الملخص

يسعى كثير من الباحثين في اللسانيات إلى مقاربة بين التراث اللغوي العربي واللسانيات الحديثة ضمن نطاق المقارنة، بين منتوج ذو خلفية معرفية ذات اتّصال وثيق بالقرآن الكريم ولها ميزة التنوع والتراكم والتداخل بين علوم مختلفة، وذات مصطلحات تعبّر عن الموروث العلمي لذاك الزمن، بالمقابل اللسانيات الحديثة ذات الخلفيات الفلسفية المتنوعة المشارب المعرفية لعلوم شتى من منطق، ورياضيات، وعلوم التشريح..الخ. في خضم هذا التجاذب المعرفي بين التراث والحداثة بين فكر قطب الرحى فيه القرآن، والحداثة ذات التوجه الفلسفي، هذا ليس انتقاصا ولا تجنّيا لا على التراث ولا على الحداثة كلّ له قيمته المعرفية وإنما التساؤل حول ما مدى الجمع والمقاربة بين ذاك وهذا؟ ماهي عقبات تطور مسار الدرس اللساني العربي؟ إلى أي مدى يصحّ جعل الحداثة مقياس للتراث أو العكس؟ هل أتت أكلها ضمن هذه الدراسات على مرّ الزمن؟ كل هذا التساؤل محاولين استشفاف هذه التساؤلات عن قرب ضمن هذا الطرح المعرفي. فالواقع المعرفي والوجودي المبني على التّفكير والتدبّر وإعطاء الأشياء مقاديرها التي تستحقها هو الدافع والله من وراءه القصد والنية. الكلمات المفاتيح: اللسانيات، الدرس، العربي، التراث، الحداثة. Many researchers in linguistics seek an approach between the Arabic linguistic heritage and modern linguistics within the scope of comparison, between a product with a knowledge background that is closely related to the Holy Quran and has the advantage of diversity, accumulation and overlap between different sciences, and terms that express the scientific heritage of that time, in contrast, modern linguistics with diverse philosophical backgrounds cognitive stripes of various sciences of logic, mathematics, and anatomy..Etc. In the midst of this cognitive attraction between heritage and modernity, between the thought of Qutb al-rahh, in which the Qur'an is, and modernism with a philosophical orientation, this is not a detraction and does not spare either heritage or modernity, each has its cognitive value, but the question of how to combine and approach that and this What are the obstacles to the development of the Arabic language lesson To what extent is it right to make modernity a measure of heritage or vice versa Have these studies paid off over time All these questions are trying to explore these questions closely within this cognitive presentation. The cognitive and existential reality based on thinking, reflection and giving things their due amounts is the motivation and God is behind him with intent and intention. Keywords: linguistics, lesson, Arabic, heritage, modernity

الكلمات المفتاحية

اللسانيات، الدرس، العربي، التراث، الحداثة. ; linguistics, lesson, Arabic, heritage, modernity