الساورة للدراسات الانسانية والاجتماعية
Volume 8, Numéro 2, Pages 461-479
2022-12-25

صعوبات التعلم الاكاديمية وأثرها على مستوى الدافعية للإنجاز ( من وجهة نظر المعلمين)

الكاتب : رمضاني مصطفى .

الملخص

تعتبر العملية التعليمية التعلمية من اهم العمليات التربوية في الحياة الإنسانية ولهذا تعتريها جملة من العقبات والمشكلات السلوكية التربوية لدى التلاميذ من أبرز المعيقات التي تعيق العملية التربوية و التعليمية داخل المدارس خاصة وفي المرحلة الابتدائية ، خاصة وثثمتل في صعوبات التعلم الاكاديمية ( القراءة ، الحساب ، الكتابة )بالرغم من درجة الدكاء العالية التي يتمتع بها هده الفئة من التلاميذ، الا ان هدا المشكل البيداغوجي راجع لاحتكاكه لأول مرة بعالم خارج نطاق الأسرة، ونتيجة لوجود عدة عوامل (الاسرة ،المدرسة ، المجتمع ) من أهم العوامل التي تؤدي إلى بروز هذه المشكلات البيداغوجية لدى التلاميذ مما يؤدي يؤثر على مردودية مستوى الدافعية للإنجاز. الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم الاكاديمية ، الدافعية للإنجاز ، المعلمين Abstract: The educational-learning process is one of the most important educational processes in human life, and for this reason, it suffers from a number of obstacles and educational behavioral problems among students, among the most prominent obstacles that impede the educational and educational process inside schools, especially and in the primary stage, especially and are represented in academic learning difficulties (reading, arithmetic, writing). Despite the high degree of intelligence enjoyed by this group of students, this pedagogical problem is due to its contact with a world outside the family for the first time, and as a result of the presence of several factors (family, school, society) among the most important factors that lead to the emergence of these pedagogical problems among students. Which leads to affect the cost-effectiveness of the level of motivation for achievement. Keywords : Academic learning difficulties, achievement motivation, teachers

الكلمات المفتاحية

صعوبات التعلم الاكاديمية ، الدافعية للإنجاز ، المعلمين