جسور المعرفة
Volume 8, Numéro 3, Pages 372-381
2022-09-23

جماليّة إيقاع الوزن في شعر محمّد العيد آل خليفة بحر الكامل التّام -أنموذجًا-

الكاتب : عبادشي فوزية . طاطة بن قرماز .

الملخص

ملخص: يتجلى لكلّ متمحّص لشعر محمّد العيد استعماله للأوزان الشّعريّة الصّافية والمزدوجة، وهذا يثري شعره وينوّع في نغماته، فمن وظائف الوزن تعميق معنى القصيدة وإضفاء جرس وموسيقى عليها، حيث اعتمد محمّد العيد على النّظام الشّعري الّذي أسّسه الخليل ابن أحمد الفراهيدي، فحافظ على عمود الشّعر لأنّه في نظره يمثّل الشّخصيّة العربيّة الإسلاميّة. وظّف محمّد العيد بحر الكامل في ديوانه، حيث استخدمه تامًّا ومجزوءًا، بيْد أنّنا انتقينا مثالًا على بحر الكامل التّام بغية التّطبيق عليه، من خلال التّقطيع العروضي واستجلاء أهمّ الزّحافات الّتي ساهمت في التّنويع الإيقاعي، وكذا اعتمدنا التّقطيع المقطعي الّذي بدوره كشف لنا جماليّة إيقاع وزن بحر الكامل، لنخلص إلى أنّ كثرة زحاف الإضمار الّذي لجأ إليه الشّاعر زاد من كبح جماح سرعة الكامل؛ لأنّ الشّاعر هنا مثقل بشحنات عاطفيّة تفيض بحب الوطن، ممّا أدّى إلى تثاقل النّمط الإيقاعي بما يناسب طبيعة الحالة النّفسيّة للشّاعر. Abstract: For every expert of Muhammad Al-Eid's poetry, it is evident that he uses pure and double poetic weights, and this enriches his poetry and diversifies in its tones. One of the functions of weighing is to deepen the meaning of the poem and add a bell and music to it, as Muhammad al-Abd relied on the poetic system established by al-Khalil Ibn Ahmad al-Farahidi, so he preserved the column of poetry because in his view it represents the Arab and Islamic character. Muhammad Al-Eid employed the complete course , where he used it completely and in part, but we selected an example of Bahr al-Kamil meditation in order to apply it, through crosscutting and taking the most important skis that contributed to the rhythmic diversification, as well as we adopted the sectional cutting which in turn revealed to us its aesthetic the rhythm of the weight of Al Bahr Al-Kamel , to conclude that the abundance of the creeping dystrophy that the poet resorted to increased the curbing of the full speed, because the poet here is burdened with emotional loads overflowing with love for the homeland, which led to the heavy rhythmic pattern that suits the nature of the poet’s psychological state.

الكلمات المفتاحية

الإيقاع ; جماليّة ; الوزن ; بحر الكامل ; الزّحاف.