الإبراهيمي للآداب والعلوم الإنسانية
Volume 4, Numéro 2, Pages 44-62
2022-06-30

الشخصية في الحكاية الشعبية

الكاتب : العبودي ضياء غني .

الملخص

ملخص البحث: لا يختلف اثنان بشأن أهمية الشخصية في العمل السردي، إذ بها يبني السارد رؤاه ويظهر محتوى العمل السردي وايديولوجيته، إنَّ للشخصية الحكائية أهمية كبيرة قد تفوق أهمية الحدث، والزمان، والمكان، ولها مهمات كبيرة جداً في العمل السردي، فبواساطتها يستطيع السارد التعبير عن آرائه التي يريد أن يضمّنها في الحكاية ويذلك يستطيع أن يصل إلى الحقائق التي يريد إيصالها إلى قارئيه، وكذلك التعبير عن هموم المجتمع و مشاكله عبر الشخصية، وهموم الكاتب الذاتية، فهي تبعث الحركة في العمل الحكائي، وهي التي تسير الحدث وتحركه عبر تفاعلها معه، فلا وجود لتصاعد الحدث في الحكاية لولا الشخصيات التي تعمل على ذلك، وقد قسمت الشخصية بتقسيات عديدة ، الّا إننا في هذا البحث تحدثنا عن الشخصية بنوعيها الرئيسة والثانوية في الحكاية الشعبية، وكيف أدت دورها في الحكاية ، وكذلك تطرقنا إلى طرائق رسم الشخصية الحكائية، وكيف رسمها السارد بالطريقة التحليلية المباشرة، أو الطريقة التمثيلية غير المباشرة. في كتاب قالت عجيبية اساطير تهامية . Two are no different about the importance of personality in narrative work, as the sard builds his visions and shows the content of the narrative work and its ideology, the narrative personality has a great importance that may outweigh the importance of the event, time, and place, and has very large tasks in the narrative work, as in its mediation the sard can express his opinions that he wants to guarantee in the story and thus he can reach the facts he wants to convey to his readers, as well as express the concerns of society and its problems through personality, and the concerns of the writer The subjectivity, it sends the movement in the storytelling work, and she is the one who conducts the event and moves through its interaction with him, there is no escalation of the event in the story without the characters working on it, and the character has been divided with many installments, but in this search we talked about the character of the main and secondary types in the popular story, and how she played her role in the story, as well as we touched onWe also touched upon the methods of drawing the narrative character, and how the narrator drew it by the direct analytical method, or the indirect representative method. In a book, she said miraculous Tohama legends.

الكلمات المفتاحية

الشخصية ; طرائق تقديم الشخصية ; حكاية شعبية ; تهامة