سلوك
Volume 8, Numéro 1, Pages 09-30
2022-07-30

فاعلية استخدام الكتاب المدرسي في العملية التعليمية – عينة من الوادي سوف أنموذجا-. The Effectiveness Of Textbook Use In The Educational Process -a Sample From El Oued As A Model

الكاتب : بوطيب سهيلة .

الملخص

يُعتبر الكتاب المدرسي ركيزةً أساسيةً من ركائز العملية التّعليميّة التّعلميّة، لأنّه الوعاء الذّي يحوي المادة التّعليميّة فهو بالنسبة للتلميذ المرجع الرَّئيسي الذّي يَستقي منه معلوماته أكثر من المصادر الأخرى، باعتباره أداة عملٍ متكاملةٍ ومنظمةٍ حاضرةٍ معه في البيت والمدرسة، ويُشكل للمعلم المرجع المهم الذّي يعتمد عليه في إعداد دروسه. ويُعد الكتاب المدرسي دعامةً تربويةً أساسيةً موجهة إلى جمهور معيّن هم التّلاميذ ، حيث يجدون بين دفتيه البرنامج الدّراسي المقرر، الخاص يكلّ مادة معيّنة ومن هنّا تأتي إشكالية التّلاميذ عدم قدرتهم على استخدام الكتاب المدرسي استخداماً فعالاً و السبب في ذلك عدم اهتمامهم بهذا الأمر، كذلك لعدم إيمانهم بأهمية الكتاب المدرسي والأغراض التّي يمكن أنّ يحققها لو أحسن استخدامه، لأنّه يُمثل سنداً تربوياً هاماً للمادة العلمية ووسيلة تعليمية من أجل توجيه العمل وتحقيق الأهداف المسطرة في المنهاج البيداغوجيّة التّربوية . Abstract: Because it is the vessel that contains the teaching material, the textbook is a fundamental pillar of the educational and learning process. For a pupil, it is the primary reference from which he learns more information than from any other source, as it is an integrated and structured work tool present at home and school. It is a significant reference for the teacher in planning his lessons. The textbook is a basic educational pillar aimed at a particular audience, the pupils, who find in it the school program dedicated to a particular subject. Hence, the issue of students’ inability to effectively use the textbook arises. This is due to their lack of interest in this matter, as well as their lack of belief in the importance of the textbook and the purposes it can achieve if it is well used because it represents an important educational pillar for scientific material and an educational tool to guide work and achieve the goals laid down in the educational curricula. I will try through the intervention entitled: “The effectiveness of textbook use in the educational process -a sample from El Oued as a model” to answers the following problem: What is the reality of using the textbook in primary school? What are the objectives of its uses? And where are the shortcomings in the textbook?

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الكتاب المدرسي ، استخدامات الكتاب المدرسي، المتعلّم ،العملية التّعليميّة. ; Keywords: textbook, textbook uses, learner, educational process.