مقابسات في اللغة والأدب
Volume 1, Numéro 2, Pages 161-181
2019-04-01

فاعلية الصور التعليمية المرفقة بالنصوص القرائية في الكتب المدرسية -السنة الثانية ابتدائي أنموذجا-

الكاتب : مريم كيبيش .

الملخص

ملخص: تعالج هذه الدراسة فاعلية الصورة التعليمية المرفقة بنصوص القراءة في الكتب المدرسية، وتبحث في مدى انسجامها مع النصوص التي تصحبها، وتلاؤمها مع مضمونها ومحتواها. فالانسجام هو من أهم الشروط التي ينبغي مراعاتها في اختيار الصور التعليمية حتى تثبت فاعليتها وقدرتها على أداء الأدوار المنوطة بها. وقد اقترحت هذه الدراسة مجموعة من المعايير التي تفحص بين الصور والنصوص التي أرفقت بها، ثم طبقتها على مجموعة من نصوص القراءة في كتاب السنة الثانية ابتدائي. Abstract: This study deals with the effectiveness of the educational picture attached to the reading texts in the textbooks, also it examines the extent of compatibility with the texts that is accompanied with them and the adequacy with its content. That is because Harmony is one of the most important conditions that must be considered in the selection of educational images to prove their effectiveness and ability to perform their assigned roles. Therefor This study proposed a set of criteria to examine the harmony between the images and texts that were attached to them, and then applied them to a set of reading texts in the second year primary book.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الصورة التعليمية، فاعلية الصور التعليمية، الانسجام بين النصوص والصور. Keywords: educational image, the effectiveness of educational images, harmony between texts and images.