مقابسات في اللغة والأدب
Volume 2, Numéro 2, Pages 126-145
2020-12-01

المقاربة بالكفاءات و أهم التحديات التي تواجه تطبيقها في المدرسة الابتدائية الجزائرية

الكاتب : بن عمران بن يطو .

الملخص

تتناول هذه الورقة البحثية التعريج على أهم المصطلحات التربوية الموظفة في المقاربة بالكفاءات ـــ ( تعريف الكفاءة ـ أنواعها ـ بعض المفاهيم المرتبطة بها ، ... ) ــ التي انتهجتها الاصلاحات التربوية في الجزائر في بداية القرن الواحد و العشرين، استجابة لعدة لتحديات داخلية و خارجية فرضت عليها تغيير مناهجها لتتماشى مع التحولات التربوية الاقتصادية و الاجتماعي والسياسية التي يشهدها العالم و الجزائز جزء منه يتحتم عليها، أن تواكب متغيرات العصر. كما يتطرق هذا البحث إلى ذكر أهم التحديات التي تواجه تطبيق المقاربة بالكفاءات في المدرسة الابتدائية الجزائرية التي أولت أهمية أساسية للمتعلم بحيث أصبح هو محور العملية التعليمية التعلمية. بالإضافة إلى تقديم بعض المقترحات لتفعيل دورها في ّ أداء مهمتها المنوطة بها، باعتبار التعليم و تربية النشء هو أولى الأولويات، لأنه السبيل الوحيد للتقدم و التطور في كل المجالات. من هذا المنطلق طرح التساؤل الآتي: ما أهم التحديات التي تواجه تطبيق المقاربة بالكفاءات في الابتدائية الجزائرية ؟. و ماهي الحلول المقترحة لمواجهة هذه التحديات لتفادي تأثيراتها السلبية ؟ و للإجابة عن ذلك نعالجه وفق الخطة الآتية : الكلمات المفتاحية : المقاربة بالكفاءات، أنواع الكفاءة، التحديات ، الكفاية، التقويم. Summary : This paper focuses on the most important educational terms used in the competency approach (ie, the definition of competence, some of the concepts associated with it,...), which was adopted by the educational reforms in Algeria at the beginning of the twenty-first century, It has been forced to change its educational curricula in line with the economic, social and political changes witnessed by the world This paper also discusses the most important challenges facing the application of the competency approach in the Algerian primary school, which has given the learner primary importance to become the center of the educational learning process. In addition to providing some suggestions to activate its role in the performance of its mandate, considering that education and the education of young people is the first priority, because it is the only way to progress and development in all areas. From this point of view, the following question was raised: What are the most important challenges facing the application of the competency approach in the Algerian primary school?.What are the proposed solutions to meet these challenges to avoid their negative effects? . To answer this we address the following plan: Keywords: competency approach, competency types, challenges, adequacy, calendar.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : المقاربة بالكفاءات، أنواع الكفاءة، التحديات ، الكفاية، التقويم. Keywords: competency approach, competency types, challenges, adequacy, calendar.