التحبير
Volume 4, Numéro 2, Pages 74-88
2022-06-30

تجلي الرؤيا الغولدمانية في العمل الأدبي – رواية طوق الياسمين لواسيني الأعرج أنموذجا-

الكاتب : سيلت نعيمة .

الملخص

كان تركيز البنيوية الشكلية في بداياتها على قضية النص المغلق على ذاته ، بمعنى لاوجود لمعنا خارج النص ،وذلك من خلال الترابط بين البنيات اللغوية للنص ،متجاهلين علل وجود العمل الأدبي وأسباب اختيار مبدعه لقوانين اللغة وتركيبها الداخلي ،ولهذا جاءت البنيوية التكوينية التي تجاوزت الترابطات اللغوية في العمل الأبداعي ،إلى كشف رؤية العالم في العمل الأدبي وذلك من خلال ثنائية الوعي الكائن والوعي الممكن . هذا ماسوف نعتمد على تقصيه باعتباره أداة لاستنكاه البنية الدلالية للفكرة في نص رواية "طوق الياسمين".وذلك بتحديد أشكال الوعي المتجسدة في أفكار البطل الرئيسي وكذا أفكار الشخصيات باختلاف مواقعها ،وذلك لتبين طبيعة الخلفية والشحونة الإيديولوجية للفكرة وصلتها بالوعيين الكائن والممكن . In its beginnings, formal structuralism focused on the issue of the text closed to itself, meaning that there is no meaning outside the text, through the interrelationship between the linguistic structures of the text, ignoring the reasons for the existence of the literary work and the reasons for creative selection of the laws of the language and their internal structure. Creative work, to reveal the vision of the world in the literary work, through the duality of awareness of the object and awareness of the possible. This is what we will rely on to investigate as a tool to denounce the semantic structure of the idea in the text of the novel “The Jasmine Collar.” By identifying the forms of consciousness embodied in the thoughts of the main hero, as well as the thoughts of the characters in their different locations, in order to show the nature of the background and the ideological charge of the idea and its connection to the existing and possible awareness.

الكلمات المفتاحية

الرؤيا، الوعي الممكن ،الوعي الكائن،البنية ; Vision, Possible Consciousness, Object Consciousness, Structure.