المنار للدراسات والبحوث القانونية والسياسية
Volume 3, Numéro 1, Pages 89-104
2019-06-01

الإشهار التجاري الأخضر ودوره في الحفاظ على البيئة وتحقيق التنمية المستدامة

الكاتب : د. مونة مقلاتي . د. سهيلة بوخميس .

الملخص

ملخص: تتجه عملية الاشهار بشأن المنتوجات الصديقة للبيئة، لأن تكون جزء مهما من عمليات الاشهار التجاري؛ ذلك أنّ المنتجين يقدّمون أنفسهم ليس فقط كباحثين عن ترويج سلعهم وتحقيق الربح، بل أيضا كمساهمين وأصحاب رؤية في الحفاظ على البيئة؛ يقومون بإنتاج وتسويق السلع والخدمات التي تراعي شروط السلامة البيئية، ولها خاصية إعادة التدوير، كما تعتمد في مسار انتاجها مصادرا للطاقة النظيفة والمتجددة، بما يحد تدريجيا من مخاطر التلوث وانبعاث الغازات الدفيئة، ويسهم في الحفاظ على أوساط الحياة المائية والبرية، وبالنتيجة خدمة مساعي المؤسسات الرسمية في حماية البيئة وتحقيق التنمية المستدامة. يمر إنجاح استراتيجية الاشهار التجاري الاخضر عبر بث روح الوعي لدى المستهلك، والتأثير في سلوكه الاستهلاكي، وقراره الشرائي بالاعتماد على الرسائل الإشهارية، بالتأكيد على أنّ المستهلك هو محور تطوير المنتجات الصديقة للبيئة، ناهيك عن تحويل وجهة الأعوان الاقتصاديين نحو انتاج وتقديم خدمات صديقة للبيئة، تلقى رواجا لدى المستهلك. Abstract: All kinds of commercial publicities contribue in the rapid promotion of goods and services, and convince consumers to acquire, Through highlighting the best advantages enjoyed by the product or service, by using advertising spaces embodied in a number of written, visual, audio and electronic media. The process of publicity on friendly environment products is moving to be an important part of commercial advertisingn, because producers present themselves not only as promoters of their goods and services, but also as shareholders and owners of visionaries in the preservation of the environment, produce goods and services which take into account environmental safety standards, and has the status of recycling,and using clean and renewable energy sources in their production path, thereby gradually reducing the risks of pollution and emission of gases,and help maintain aquatic and wild life, as a result ;serving the efforts of official institutions in protecting the environment and achieving sustainable development. The success of the green commercial publicity strategy is passing through the consumer awareness, and influencing on his behavior,and decisions based on publicities, certainly that the consumer is the focus of developing environmentally friendly products, as well as transforming the economic agents to produce and provide environmentally friendly services that are popular with the consumer.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الاشهار التجاري الأخضر؛ البيع؛ البيئة، الطاقة المتجددة؛ المستهلك؛ التنمية المستدامة. Key words : Green Commercial Publicity ; Selling ; Environment ; Renewable Energy ; Consumer ; Sustainable Development.