المجلة العلمية للتربية البدنية و الرياضية
Volume 21, Numéro 2, Pages 358-373
2022-06-18

The Role Of Visual Sports Media In Establishing The Values Of Citizenship For Young Algerians - A Field Study On A Sample Of Skikda Young People -

Authors : Ounissi Khaled .

Abstract

This study aims to identify how do visual sports media contribute in establishing the values of citizenship among young Algerians using the descriptive method as well as questionnaire and participant observation as tools to collect data from a sample of 200 individuals. The study concluded that visual sports media contribute, through the regular treating of different sport topics, in the commitment of young Algerians to the advice and directives provided to them in order to preserve security, safety and sacrifice for the homeland under whatever circumstances. Visual sports media contributes also in rising young Algerians’ sense of belonging to the homeland and their commitment to the advice that objects to care for the property of the others and for the stability of the society in various fields. Young Algerians also share what they learned from watching sports media programs like information, news, sports advice and instructions with family members and friends. تهدف هذه الدراسة إلى التعرّف على مدى مساهمة الإعلام الرياضي المرئي في ترسيخ قيم المواطنة للشباب الجزائري، استعانت هذه الدراسة بالمنهج الوصفي وأداة الاستبيان والملاحظة بالمشاركة كأدوات لجمع البيانات من عينة قوامها 200 مفردة، توصلت الدراسة إلى أن الإعلام الرياضي المرئي يساهم من خلال معالجته للمواضيع الرياضية المختلفة بشكل دائم في التزام الشباب الجزائري بما يُقدَّم لهم من نصائح وإرشادات من أجل الحفاظ على أمن وسلامة الوطن والتضحية من أجله مهما كانت الظروف، كما يساهم الإعلام الرياضي المرئي في زيادة شعور الشباب الجزائري بالانتماء للوطن والتزامهم بما يقدّم لهم من نصائح للحفاظ على ممتلكات الغير واستقرار المجتمع في مختلف المجالات، كما يشارك الشباب الجزائري المعلومات والأخبار والنصائح والارشادات الرياضية التي يتلقّونها من خلال متابعتهم للبرامج الرياضية مع أفراد الأسرة وجماعة الرفاق.

Keywords

 Visual sports media ;  citizenship values ;  young ;  الإعلام الرياضي المرئي ;  قيم المواطنة ;  الشباب