مجلة البحوث في العقود و قانون الأعمال
Volume 7, Numéro 2, Pages 399-428
2022-06-10

علامة التصديق البيئية كآلية لتوجيه المستهلك نحو الإستهلاك المستدام

الكاتب : شادة وهيبة . زرارة صالحي الواسعة .

الملخص

تعد علامة التصديق من أهم أنواع العلامات الجماعية التي إستطاعت بفضل ميزاتها أن تساهم في دعم العلامات التجارية التقليدية ضمن السوق، بالإضافة إلى تحقيق التنمية الإقتصادية، ولقد برزت أهمية ودور هذه العلامة بشكل ملحوظ في المجال البيئي نتيجة لاستجابة الدول والمنظمات غير الحكومية لمتطلبات التنمية المستدامة. وبالرغم من كون علامة التصديق البيئية علامة طوعية تجعل من المؤسسات الصناعية في وضعية إختيارية لتقديم طلب الحصول على رخصة إستخدامها، إلا أن لها من الآليات ما يمكنها من حماية المستهلك وتوجيهه نحو الإستهلاك المستدام، وعليه ومن خلال هذه الورقة البحثية سنتطرق إلى مجمل الجهود المبذولة من طرف علامة التصديق البيئية لحماية المستهلك لتعزيز ثقته نحو إدعاءاتها البيئية وتوجيه سلوكه الشرائي نحو التنمية المستدامة. The certification mark is one of the most important types of collective mark, that thanks to its features, have been able to contribute to the support of traditional brands in the market, in addition to achieving economic development. The importance and role of this mark has emerged significantly in the environmental field as a result of the response of countries and non-governmental organizations to the requirements of sustainable development. Despite the fact that the environmental certification mark is a voluntary mark that makes industrial establishments in an optional position to apply for a license to use it, it has mechanisms that enable it to protect the consumer and direct it towards sustainable consumption. Therefore, through this research paper, we will discuss the overall efforts made by the environmental certification mark for consumer protection to enhance his confidence towards its environmental claims and to direct his purchasing behavior towards sustainable development. Keywords: Environmental certification mark; Consumer; environmental standards; purchasing decision; green marketing.

الكلمات المفتاحية

علامة التصديق البيئية ; المستهلك ; المعايير البيئية ; القرار الشرائي ; التسويق الأخضر