مجلة القسطاس للعلوم الادارية و الاقتصادية و المالية
Volume 2, Numéro 2, Pages 30-45
2020-12-31
Authors : Meraimi Sana .
ABSTRACT: This research aims to analyze the attractiveness of Algerian business climate towards – FDI. To be more rational, our study is based on a comparison between the Maghreb countries (Algeria, Morocco and Tunisia) using the published data of the world bank organization (Doing Business) and taking into consideration the evaluation of five indicators. The result has shown that Algeria is classified in the third position after Morocco and Tunisia. Undoubtedly, this classification is affecting negatively the country’s attractiveness and denying it from the increased of FDI inflows. ملخص: يهدف هذا البحث إلى تحليل مدى جاذبية مناخ الأعمال الجزائري للاستثمار الأجنبي المباشر. وللتوصل الى نتائج مرجعية موثوقة، اعتمدنا على دراسة مقارنة لدول المغرب العربي (الجرائر، المغرب وتونس) بناءً على البيانات التي نشرتها منظمة البنك الدولي (Doing Business) مع مراعاة تقييم خمسة مؤشرات. أظهرت النتائج تصنيف الجزائر في المرتبة الثالثة بعد المغرب وتونس، ومما لا شك فيه ان هذا التصنيف يؤثر سلبا على جاذبية البلاد ويحرمها من زيادة تدفقات الاستثمار الأجنبي المباشر.
Keywords: Business climate, FDI, Doing business, Attractiveness, Algeria. كلمات مفتاحيه: مناخ الأعمال، الاستثمار المباشر، جاذبية, الجزائر
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
زروقي الصافية
.
ساحلي لزهر
.
بن سالمة أحمد
.
ص 35-56.
زعيطي امينة
.
برناوي راضية
.
ص 32-55.