مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 7, Numéro 3, Pages 268-285
2022-05-13

الدافعية للإنجاز لدى معلمي التربية الخاصة في ضوء متغيرات (الجنس، الحالة العائلية، سنوات الخبرة المهنية).

الكاتب : جارش دليلة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلي التعرف علي الدافعية للإنجاز لدي معلمي التربية الخاصة في ضوء متغيرات الجنس والحالة العائلية وسنوات الخبرة المهنية، من خلال معرفة فيما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للإنجاز تعزي إلي متغيرات ( الجنس، الحالة العائلية، سنوات الخبرة المهنية )، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي وقامت بتطبيق مقياس دافعية الإنجاز لبشير معمرية، وبعد التحقق من صدقه وثباته أجريت الدراسة علي عينة قصدية متكونة من (52) معلمي (معلم ومعلمة) تربية خاصة بالمركز النفسي البيداغوجي لمعوقين ذهنيا بولاية تبسة، وتوصلت النتائج الدراسة إلي: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للإنجاز لدي معلمي التربية الخاصة تعزي إلي متغير الجنس. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للإنجاز تعزي إلي متغير الحالة العائلية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للإنجاز لدي معلمي التربية الخاصة في سنوات الخبرة المهنية. Abstract: The present study aimed to identify the achievement motivation of special education teachers in light of the variables of gender, family status and years of professional experience, through knowing whether there were statistically significant differences in the motivation for achievement attributed to variables (gender, family status, years of professional experience), and for the purpose Achieving the objectives of the study The researcher used the descriptive approach and applied the achievement motivation scale for Bashir Muamariah, and after verifying its validity and reliability, the study was conducted on a random sample consisting of (52) teachers (teacher and teacher) special education at the Psychological Pedagogical Center for Mentally Handicapped in the city of Tebessa, and the results of the study reached: - There are statistically significant differences in the achievement motivation of special education teachers due to the gender variable. - There are statistically significant differences in the motivation for achievement due to the variable of the family status. There are no statistically significant differences in the achievement motivation of special education teachers in the years of professional experience.

الكلمات المفتاحية

الدافعية ; الدافعية للانجاز ; معلمي التربية الخاصة ; التربية الخاصة