المعيار
Volume 26, Numéro 4, Pages 471-492
2022-05-10

أحكام القراءة في الصلاة بأكثر من رواية -دراسة فقهية-

الكاتب : أبوحمامة د. منيرة .

الملخص

ملخص البحث تتلخص مشكلة البحث في وجود بعض الأئمة يقرأون في الصلاة بأكثر من قراءة، ويخلطون بين الروايات في القراءة في الصلاة الواحدة، وهو أمر يجهل حكمه كثير من الناس، وقد يعترضون عليه، ونظراً لأهمية هذه المسألة، جاء البحث تحت عنوان: "أحكام القراءة في الصلاة بأكثر من رواية - دراسة فقهية". ويهدف هذا البحث إلى بيان حكم القراءة بالقراءات في الصلاة، وحكم القراءة برواية تخالف عرف البلد، وحكم الخلط والتلفيق بين قراءتين في الصلاة أو في ركعة واحدة، وحكم القراءة برواية شاذة. ومن أهم النتائج: جواز القراءة في الصلاة بأي من القراءات العشر الصحيحة، وعدم صحة القراءة بالقراءة الشاذة، لأنها ليست قرآناً، وما ليس بقرآن، فلا يجوز الصلاة به، ومن قرأ به، فكأنما تكلم في الصلاة عمداً، أما القراءة بأكثر من رواية في الركعة الواحدة ففيها خلاف بين الفقهاء، والراجح أن يفرق بين المنفرد ومن يصلي إماماً بالناس، فالمنفرد له أن يجمع بين أكثر من رواية في ركعة واحدة، أما من يصلي إماماً، فالأفضل أن يلتزم بقراءة واحدة متعارف عليها في البلد؛ منعاً للتشويش على المصلين. الكلمات الافتتاحية: حكم، قراءات، صلاة، رواية Research Summary This research summarizes the presence of some imams who recite in prayer by more than one recitation (Qira'at), and confuse narrations when reading in one prayer, which its juristic judgments is unknown to many people, and they may object to it. Given the importance of this issue, the research was titled: “Rulings on reading More than one novel in prayer - a jurisprudential study " This research clarifies the ruling by different recitation in prayer, with a narration that contradicts the custom of the country, with narration in one rak’ah (one unit of Islamic prayer), and a narration in two rak'ahs, and the ruling on reading with an odd narration. Among the most important results: the permissibility of reciting in prayer with any of the ten correct recitation, and the invalidation of reading by abnormal recitation, because it is not a Qur’an, and what is not Qur’an is not permissible to recite in prayer, and whoever recites it, would be considered intentially speaking in prayer. As for reciting more than one narration in one rak’ah, there is a disagreement between the jurists, it is more likely that a distinction is made between the individual and the imam. An individual may combine more than one narration in one rak'ah. As for the imam, he would rather adhere to one reading that is common in the country. To avoid disturbing the worshipers or causing any disagreement or objection. Keywords: Ruling, Readings ,Prayer, Novel

الكلمات المفتاحية

الكلمات الافتتاحية: حكم، قراءات، صلاة، رواية ; Keywords: Ruling, Readings ,Prayer, Novel