اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 1, Pages 945-972
2022-03-31

مماثلة الصوامت بين القدماء والمحدثين

الكاتب : ديلمي لخضر .

الملخص

الملخص: بدأ درس المماثلة لدى قدماء العربية متناثرا في بطون الكتب غير مكتمل القواعد، ولم يكن درسا مستقلا؛ بل كان تحت مسميات عدة من مضارعة وإدغام وإبدال وقلب وتجنيس وغيرها... من المسميات، إلاّ أنّها كأنت تهدف إلى التوافق والانسجام الصوتي وهذا ما عرف فيما بعد عند العلماء المحدثين بقانون غرامونت ويتلخص في أن جهاز النطق يميل إلى الاقتصاد في الجهد والوقت عند النطق وذلك راجع إلى تأثر الأصوات المتجاورة بعضها ببعض؛ فيؤدي إلى دمج المتماثلين أو زيادة قربهما في الصفات أو المخارج، وهذا المقال يرمي إلى كشف النقاب عن درس مماثلة الصوامت في التراث وعند المحدثين، ليخلص في النهاية إلى وجود تشابه بينهم في الهدف المتمثل في ميل جهاز النطق عند تجاور صوتين متماثلين أو متقاربين إلى الانسجام الصوتي بجعلهما صوتا واحدا مشددا، غير أنهما اختلفا في التسميات وفي طرائق تناول هذا الموضوع. Abstract : The assimilation in phonology study has started with ancient Arabic scholars، but it was just inks on some books، it was unregularly incomplete، and was not independent، even it was named differently; such as...، diphthong، Substitution... paronomasia and others، all of these names were aimed at the sound assimilative harmony، which became known as the Grammont law recently. The law theorizes that the Articulatory system tends to save effort and time when articulating sounds; this is because of the effect resulted from the sounds that are similar to each other، which causes these sounds to be merged or to be closed in terms of the articulation and its characteristics. This article aims at uncovering the assimilation of voiceless sounds in ancient and modern studies، and summarizes at the end that there is a similarity between both studies in terms of the articulatory sound system function، that leans to the sound harmony when articulating two assimilative sounds، and differences in naming these studies and in studying this phonological phenomenon

الكلمات المفتاحية

المماثلة ; الادغام ; الابدال ; الطيف