مجلة دراسات إنسانية
Volume 7, Numéro 1, Pages 129-143
2021-12-25

الذكاء الوجداني لدى تلاميذ التعليم الثانوي (دراسة ميدانية)

الكاتب : مرنيز عفيف .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية الكشف عن مستوى الذكاء الوجداني لدى عينة من 100 تلميذا (47 إناث، 53 ذكور) بالسنة الثالثة من التعليم الثانوي بولاية مستغانم، الجزائر، وكذا الفروق بينهم حسب متغير الجنس والتخصص الدراسي، وباستخدام المنهج الوصفي واستبيان لقياس الذكاء الوجداني، فكانت النتائج كما يلي: - مستوى الذكاء الوجداني لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي متوسط. - توجد فروق دالة إحصائيا في الذكاء الوجداني تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور ولمتغير التخصص الأكاديمي لصالح العلميين. The current study aimed to reveal the level of emotional intelligence among a sample of 100 students(47 female and 53 male) in the third year of secondary education in the wilaya of Mostaganem, Algeria, as well as the differences between them according to gender and academic specialization. Using the descriptive approach and a questionnaire to measure emotional intelligence. The results were as follows: The level of emotional intelligence among students of the third year of intermediate secondary school There are statistically significant differences in emotional intelligence due to the sex variable in favor of males and to the academic specialization variable in favor of scientists.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الوجداني؛ الجنس؛ التخصص الأكاديمي؛ التعليم الثانوي.