مجلة دراسات اجتماعية
Volume 2, Numéro 2, Pages 213-240
2018-12-30

الذكاء الوجداني لدى عينة من أساتذة التعليم الثانوي بمدينة الأغواط – دراسة ميدانية-

الكاتب : نقموش محمد الطاهر . مخلوفي عمار .

الملخص

ت هدف الدرا سة الحال ية إ لى معر فة م ستوى ا لذكاء الو جداني لدى أ ساتذة التع ليم ال ثانوي، وكذا معر فة ال فروق في الجن سين في م ستوى ا لذكاء الو جداني، وال ك شف عن أ ثر كل من الخ برة والحا لة الاجتماع ية والتفا عل بينه ما في ا لذكاء الو جداني، أجر يت الدرا سة بمؤس سات التع ليم ال ثانوي بالأغواط على عينة قوامها( )322أستاذا ثانويا. وجاءت النتائج التي توصلت إليها الدراسة على النحو التالي: - يتمتع أساتذة التعليم الثانوي بمدينة الأغواط بمستوى عال في الذكاء الوجداني . - تو جد فروق بين أ ساتذة التعليم ال ثانوي بمدي نة ا لأغواط في م ستوى ا لذكاء الو جداني ت عزى لمتغ ير الجنس لصالح الإناث. - لا يو جد أ ثر ل كل من الخ برة والحا لة الاجتماع ية والتفا عل بينه ما في ا لذكاء الو جداني لدى أ ساتذة التعليم الثانوي بمدينة الأغواط. The study aimed to know the level of emotional intelligence among secondary school teachers And gender differences in emotional intelligence also the interaction between experience and social status in emotional intelligence. We used the scale of emotional intelligence, and The study sample was 322 tacheras. The results of the study are as follows: -Secondary school teachers in Laghouat have a high level of emotional intelligence -There are differences in the level of emotional intelligence between secondary school teachers in Laghouat related to gender in favour of females. -Both experience and marital status have no effect and there is no interaction between them in the emotional intelligence of secondary school teachers in Laghouat.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الوجداني التعليم الثانوي emotional intelligence high school