المجلة الجزائرية للدراسات الإنسانية
Volume 3, Numéro 2, Pages 34-58
2021-12-30

نظام الأسّرة في الدّيانات السّماوية، الطّلاق انموذجا

الكاتب : فتيحة دفار .

الملخص

في الدّيانة اليهوديّة لا توجد أسبابٌ محدّدة للطّلاق، بل تُرِكَ سلاحاً يستعملُه الرّجل كما أراد وكيفما شاء وهو حقٌ مشّروع للرّجل فقط وقد ظل حقا مكتسباً للذكور في اليهوديّة التقليدية بشقيها-الربانيّون والقرّاؤون-أمّا المرأة فليس لها الحق في طلب الطّلاق مهما كانت الأسّباب. 2-أنّ المسيحيّة حاربت الطّلاق مُنذ البداية، بل ندّدت به وعدًّتْه كبيرة من الكبائر. فقد رأى رجال الدّين المسيحي أنّه لا يصحُ أن يُفرق الإنسان ما جًمًعًهُ الله حسبما جاء في إنجيل وأنّه لا يجوز الطّلاق إلا لعلّة الزِنّا، ولا يجوز لرجل آخر الزّواجبالمطلقّة. 3- الطّلاق في الشّريعة الإسّلامية هو حلّ رابّطة الزّواج ورفَع قيد النّكاح في الحال والاستقبال، وانهاؤه باختيار الزّوج. كما أنّه حق للزّوجة في بعض الحالات، بلفظ صريح أو كناية. ويتمُّ اللّجوء إلى الطّلاق عندَ الحاجة إلى الخلاص من هذه الرّابطة، وفكّ عقد الزّواج الذي يرفع الحرج عن الزّوجين ويحصل هذا عندما تتباين الطّباع والأخلاق ويقع التّضاد في المقاصد، وتنافر بين القلوب، فيتعذر على النّفس معاشرة شخص تبغضُهلا تستطيع التّآلف معه. ولقد تمسّكت الشّريعة ببقاء الرّابطة الزّوجية، واستمرار العائلة على أساس قوامة أحد الشّريكين منعًا للفوضى والاضطراب والنّزاع. لقوله ﷺ: ‏"‏ أَبْغَضُ الْحَلاَلِ إِلَى اللَّهِ الطَّلاَقُ ‏"[حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه]. 1-In the Jewish religion, there are no specific reasons for divorce, but rather leaving a weapon that the man can use as he wants and however he wants, and it is a legitimate right for the man only and it has remained an acquired right for males in traditional Judaism in its two parts - the rabbis and the Qaraites - but the woman does not have the right to ask for divorce, whatever the means. 2-Christianity has fought divorce from the beginning, but has denounced it and considered it a major sin. The Christian clergy held the view that it is not correct for a person to separate what God has brought together, as stated in the Gospel, and that divorce is not permissible except on the grounds of fornication, and it is not permissible for another man to marry a divorced woman. 3- Divorce in Islamic law is the dissolution of the bond of marriage and the lifting of the restriction of marriage immediately and in reception, and its termination by the choice of the husband. It is also the right of the wife in some cases, with an explicit wording or a metaphor. Divorce is resorted to when there is a need to get rid of this bond, and to break the marriage contract, which removes the embarrassment of the spouses, and this happens when the nature and morals differ, and the conflict in the intentions occurs, and the hearts are discord, so that the soul is unable to cohabit with a person whom it hates and cannot reconcile with. Sharia adheres to the continuity of the marital bond, and the continuation of the family on the basis of the guardianship of one of the partners in order to prevent chaos, disorder and conflict. Because he, peace be upon him, said: “The lawful hateful to God is divorce.” [A hadith with a true chain of narrators, but they did not extract it].

الكلمات المفتاحية

نظام الأسّرة؛ الطّلاق في اليهودية؛ الطّلاق في اليهودية؛ الطّلاق في الإسّلام؛ الطّلاق في الأديان السّماوية family system ; divorce in Judaism ; divorce in Judaism ; divorce in Islam ; divorce in the heavenly religions