مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية
Volume 3, Numéro 1, Pages 33-59
2022-03-31

الاشتغال التراثي لأنطولوجيا خطابات الشخصية الساخرة في المدونة المسرحية

الكاتب : الخميس أ.م.د. علي عبد الامير عباس .

الملخص

ملخص البحث ‏ ‏ تَزخر عوالم الذاكرة الانسانية بالعديد من الفعاليات الاجتماعية والثقافية والفنية والتي تمتد الى عمق التجربة ‏البشرية لتُنير دروبهِ، وهذه السيكولوجيا لأدب السخرية والفكاهة متمثلةً بشخوصها في المسرح ممتدة منذ سالف ‏الازمان، فمواطن الذاكرة المُتقدة تنتفع رمزاً فاعلاً من تلك التجارب التي أثّرَت التاريخ البشري ومنهم تجارب لـ ‏‏(يوسف العاني، صادق القندرجي، أنطوان غندور، محمد الماغوط، سعد الله ونوس) وكثير من تجارب الكتاب ‏الذين أثّرَوا المكتبة الادبية مسرحاً يستلهم التراث موضوعات تسخر من الواقع المُعاش وتستهويها الشخصيات ‏التي حجزت في التاريخ مقعداً لا نظير له فسطر التاريخ اسمها بأحرف من ذهب كشخصية (جحا) التي ما أنفك ‏التاريخ ان يُغادرها كنادرة من نوادره والتي احتفظ بها على مر الازمان. ان الفعل الكلامي والطُرفة الحوارية هُما ‏من يشكل ثيمة الموضوع السخروي، اما الشخصية التي تأخذ على عاتقها حمل اوزار هذه الثيمة بروح عصرها، ‏تصبح ذات كثافة سيكولوجية في ذهن المُتلقي من خلال تقمص التاريخ شخوصاً واختيار ما يناسب هذه ‏الفعالية عصرنةً فجينات الحتمية التراتبية التي تستتر بالتراث تميل الى الهيمنة الموضوعاتية والصورية على حد سواء ‏ولألية القراءة والتلقي وثقافة المقروء (التواصل الفعال للشخصية الساخرة في المسرح) تنبع من هذا المضمار ‏التداولي لـ(الخطاب المسرحي الساخر) كي تنال فاعلية العلامة في خطاباتها الساخرة سيميائية التفكيك ‏لأيديولوجية خطاب المسرحية، وعندها سيكون انفتاح النص اشتغالاً تراثياً لـ(الخطاب المسرحي الساخر) ‏ولأنطولوجيته في ثنايا المدونة المسرحية. ‏ Abstract ‎ The worlds of human memory are rich with many social, cultural and artistic ‎activities that extend to the depth of human experience to illuminate their paths. This ‎psychology of irony and humor literature represented by its characters in the theater ‎extends since ancient times. Burning memory, as an effective symbol, benefits from ‎those experiences that have affected human history, and among these experiences are ‎by (Youssef Al-Ani, Sadiq Al-Qandarji, Antoan Ghandour, Muhammad Al-Maghout, ‎Saadallah Wannous) and many of the experiences of writers who have enriched the ‎literary library as a theater inspired by heritage topics and have made use of the lived ‎reality tempted by the characters who reserved an unparalleled seat in history in ‎golden letters such as the character: 'Juha' which history has kept as a rarity of its ‎anecdotes and kept over time.‎ ‎ The verbal act and the dialogue joke are what constitute the theme of the satirical ‎topic. As for the character which takes upon itself the burden of this theme in a spirit ‎of its time, it becomes psychologically dense in the mind of the recipient through the ‎reincarnation of history as characters and choosing what suits this activity in ‎modernity. The genes of hierarchical determinism that hide in heritage are inclined to ‎the hegemony of thematic and pictorial alike and to the mechanism of reading, ‎receiving and reading culture (effective communication of the sarcastic character in the ‎theater) stemming from this deliberative field of (theatrical satirical discourse) ‎effectiveness in the sarcastic discourses, i.e. the semiotic deconstruction of the ideology ‎of the play’s discourse, and then the openness of the text will be a traditional ‎preoccupation for (theatrical satirical discourse) and for its ontology in the folds of the ‎theatrical record.‎

الكلمات المفتاحية

التراث الشعبي ; المسرح التراثي ; الشخصية الساخرة ; السخرية والفكاهة‏ ; النص المسرحي‏ ; folklore ; traditional theater‎ ; ‎ satirical character ; irony and humor‎ ; theatrical text‎