دراسات نفسية وتربوية
Volume 15, Numéro 1, Pages 285-300
2022-02-28

علاقة اساليب التفكير باساليب التعلم لدى طلبة الجامعة

الكاتب : مزيان بشرى .

الملخص

هدف البحث الحالي إلى دراسة علاقة أساليب التفكير بأساليب التعلم لدى طلبة الجامعة ، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام قائمة أساليب التفكير لهاريسون و برامسون ترجمة حبيب ،ومقياس أساليب التعلم لكولب و مكارتي ترجمة أبو هاشم ،واستخدمنا في ذلك المنهج الوصفي التحليلي،و تكونت العينة من (440) طالب و طالبة من جامعة أبي بكر بلقايد بمدينة تلمسان منهم (147) يمثلون الكليات العلمية ، و (151) يمثلون الكليات التكنولوجية و( 142 ) يمثلون الكليات الأدبية ،تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية ،و باستعمال الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية أسفرت النتائج عن تحقق بعض فرضيات الدراسة و عدم تحقق أخرى والوصول إلى عدم وجود إسهام لأساليب التفكير والجنس و التخصص و المستوى الدراسي مجتمعة في التنبؤ بأساليب التعلم. The aim of the current research is to study the relation between the methods of thinking and the learning methods for the university’ students, and to achieve the objectives of the research was used list of methods of thinking for Harrison and Bramson , And the measure of learning methods for Klob and Mc Carthy . However, the sample consisted of 440 students from the University of Abou Bekr Belkaïd Tlemcen, 147 students represent scientific colleges, whereas 151 represent technological colleges and the rest which are 142 students represent literary colleges.The students were selected by random stratified method, and using the statistical package for social sciences, the results resulted in the realization of some hypotheses of the study, and other do not satisfied which provide a lack of contribution to thinking methods, target directions and guidance, gender, specialization, and level of study combined in predicting learning methods.

الكلمات المفتاحية

التعلم ; التفكير ; اساليب التفكير ; اساليب التعلم ; طلبة الجامعة