مجلة سيميائيات
Volume 17, Numéro 2, Pages 917-931
2022-03-28

الشعرية من حقل التمثيل إلى حقل الأدبية ، من أرسطو إلى الشكلانيين الروس

الكاتب : المكروم سعيد .

الملخص

يتناول هذا المقال الموسوم بـ " الشعرية من حقل التمثيل إلى حقل الأدبية ، من أرسطو إلى الشكلانيين الروس " جهود المنظرين في تأسيس موضوع الشعرية و مقولاتها النظرية من العهد اليوناني إلى العهود الحديثة ، و كذا أهم الإجابات التي طرحتها الخطابات النظرية لكل مذهب من المذاهب الأدبية حتى مجيء الشكلانيين حول كليات الخطاب الادبي وخصوصياته و غاياته و علاقته الجمالية بالإنسان و العالم و الكون . و عليه ، حاولنا التشديد على حداثة مفهوم الأدب مع الرومانسيين ثم الرمزيين بخلاف الاتجاه الأرسطي الذي جعل التمثيل هو موضوع الشعرية ثم على أهمية ربط الشعرية بالجمالية عند كل اتجاه من تلك الاتجاهات ، و خاصة عند الشكلانيين الذين أولوا هذه العلاقة اهتماما بالغا في خطاباتهم النقدية و أطروحاتهم النظرية بناء على أساسين مهمين هما : التعارض بين اللغة الأدبية و اللغة العملية من وجهة ، و على مبدإ الأدبية بوصفها موضوع الشعرية من وجهة أخرى لننتهي إلى أن مفهوم الشعرية – كما تبلور عبر العصور - يقتضي وضع القيمة الجمالية في الاعتبار ، و ذلك عكس ما جاء به البنويون فيما بعد حين قصروا الأدب على محددات البنية بناء على مبدإ التشابه و التشاكل بين البنية الأدبية و البنية اللسانية . This article, tagged with "Poetics from the field of representation to the field of literature, from Aristotle to the Russian Formalists" deals with the theorists' efforts in establishing the subject of poetics and its theoretical categories from the Greek era to modern times, as well as the most important answers offered by theoretical discourses for each of the literary doctrines until The advent of the Formalists about the faculties of literary discourse, its peculiarities, its goals and its aesthetic relationship with man, the world and the universe. Accordingly, we tried to emphasize the modernity of the concept of literature with the Romantics and then the Symbolists, in contrast to the Aristotelian trend, which made representation the subject of poetics, and then the importance of linking poetics with aesthetics in each of those directions, especially with the Formalists who gave this relationship a great interest in their critical discourses and theses. The theory is based on two important foundations: the contradiction between literary language and practical language on the one hand, and on the principle of literary as the subject of poetry on the other. It was later used by the structuralists when they limited literature to the determinants of structure based on the principle of similarity and morphology between the literary structure and the linguistic structure.

الكلمات المفتاحية

الشعرية ، الرومانسية ، الرمزية ، الشكلانية ، الأدبية .