مجلة سيميائيات
Volume 17, Numéro 2, Pages 564-572
2022-03-28

سيرورة النسق القرائي في تكوثر الفعل التأويلي

الكاتب : شرف فاطمة الزهراء . سعد الله زهرة .

الملخص

تأتي هذه الدراسة لمناقشة وعرض صور وزوايا تكامل البعدين (القرائي/التأويلي) في سبيل تحقيق التخريج التأويلي للنص الأدبي انطلاقا من فعل التأويل نفسه مرورا بتدخلات القارئ وسلطته في توجيه مسارات القراءة والكشف عن تضاعفات المعنى داخل النصوص الأدبية، وما تزخر به من حمولات فكرية بما ينسجم والطروحات الفلسفية والمعرفية التي تتأسس بمقتضاها هذه النصوص، والتي تفيد عقب كل قراءة بأنَّ هنالك المزيد مما يمكن قوله بخصوص العمل الأدبي، وأنَّ شكل التأويل دائري يقتضي التبحُّر في ملء فراغات النص حد تفجر الأفهام، والأخذ بما يفتح المجال نحو أبعاد دلالية قادرة على تجاوز اللبس وسوء الفهم الكامن في العلامة، والرمز، والإشارة، والكتابة الحاملة لمختلف أوجه التجارب الحياتية، التي تسهل لنا عملية فهم أنفسنا وفهم الآخر من خلال الأنشطة القرائية ذات البعد التشاركي/الجمعي، بعيدا عن الفرديَّة والتأملات الذاتية التي تُلغي الوعي و الفهم الكفيلان بإعادة الإنتاج الثقافي والإنساني والحفاظ عليهما بوساطة اللغة ومحاولات الفهم المستمرة. The present study enters into the discussion and presentation of the images and angles of integration of the dimension (reading/interpretation) with a view to the realization of the interpretative graduation of the literary text based on the act of interpretation itself, passing through the reader’s interventions and his power of orientation of trhe reading process and the detectionn of polysemy in the literary texts and the thoughts they contain which are correlated with the philosophical and cognitive propositions which texts are based on. And they indicate after each reading that there is more to say about literary work. The form of the interpretation is circular and requires navigagtion to fill the spaces of the text until the point of exploding the understandings that open the way to semantic dimensions capable of transcending the confusion and incomprehension inherent in the sign, the symbol and the vehicular writing of tnhe various aspects of life that facilitate our understanding, to understand the other through the activities of reading in a participatory/collective dimension away from individualism and personal reflections that eliminate the understanding and awareness that guarantees the restoration and preservation of cultural and human production through language and the continous temptations of understanding.

الكلمات المفتاحية

العمل الإبداعي ; القراءة ; التأويل ; التكوثر ; الفهم