قرطاس الدراسات الحضارية و الفكرية
Volume 10, Numéro 1, Pages 07-19
2022-02-15

النص التعليمي بــ " توات " خلال القرنين 11 و 12الهـجريين The Educational Text In “touat” During The 11th And 12th Centuries Ah / 17-18

الكاتب : يلاّغ عبد الرحمان .

الملخص

تتناول هذه الورقة البحثية، أهم المصنفات التي كانت متداولة في التدريس بتوات خلال الفترة (11-12هـ/ 17-18م) خاصة في مجال علوم القرآن والأصول واللغة والأدب، والعلوم العقلية والنقلية، وأثرها في إنتاج النصوص التعليمية بتوات، وأهم الشيوخ الذين تصدروا لتدريسها، وكيف انعكس تدريس هذه المصنفات على بروز نصوص محلية تواتية، أخذت مكانتها في التدريس، وامتد تأثيرها إلى الجانب الديني والاجتماعي والاقتصادي في المجتمع، مما يؤكد أن المناهج التعليمية في توات لم تكن وافدة فقط، بل عمد شيوخها إلى انتاج مناهج ونصوص محلية تأخذ بعين الاعتبار الخصوصية المحلية. This research paper deals with the most important works that were circulated in teaching in Touat during the period (11-12 AH / 17-18 AD), especially in the field of Quranic and fundamental sciences, reason and tradition sciences. It provides an account of the most important sheikhs who pioneered their teaching, and its impact on the production of educational texts in Touat, that took a prominent place in teaching, and its influence extended to the religious, social and economic aspect of society. This confirms that the educational curricula in Touat were not only foreign, but its sheikhs intended to produce local curricula and texts that take into account local specificity.

الكلمات المفتاحية

توات؛ تعليم؛ علوم؛ شروح؛ تأليف؛ محلية. ; Touat; education; Sciences; annotations; authorship; local perspective