معارف
Volume 16, Numéro 2, Pages 1416-1435
2021-12-31

علاقة الأفكار اللاعقلانية بدرجة التفاؤل لدى الطلبة المقبلين على التخرج في معهد التربية البدنية والرياضية

الكاتب : بغدادي محمد . غزالي عبد القادر .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية الى تعرف العلاقة بين الأفكار اللاعقلانية ودرجة التفاؤل لدى الطلبة المقبلين على التخرج في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة البويرة وعرفة مستوى الأفكار اللاعقلانية ودرجة التفاؤل لديهم فقام الباحثان باختيار عينة عشوائية بسيطة متكونة من 60 طالب، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي معتمدين على مقياس الأفكار اللاعقلانية ومقياس التفاؤل. وقد تم التوصل الى النتائج التالية: -مستوى للافكار اللاعقلانية مرتفع لدى الطلبة المقبلين على التخرج. -مستوى درجة التفاؤل كان متوسطا لدى الطلبة المقبلين علبى التخرج. -هناك علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين الأفكار اللاعقلانية ودرجة التفاؤل لدى الطلبة المقبلين على التخرج. ووفقا للنتائج المحصل عليها فان الباحث يوصي بالتركيز على بناء برامج ارشادية عقلانية انفعالية لتعديل الأفكار اللاعقلانية والتي تنعكس سلبا على الصحة النفسية للطلبة وكذا محاولة خفض من انتشار الأفكار اللاعقلانية لدى الطلبة وذلك من خلال البرامج التوعوية والتثقيفية والنفسية. The current study aimed to identify the relationship between irrational ideas and the degree of optimism among students about to graduate from the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sport activities at the University of El Bouira. To determine their level of irrational ideas and their degree of optimism, the researchers selected a simple random sample of 60 students. The researchers used the descriptive approach based on the scale of irrational ideas and the scale of optimism. The following results have been reached: - A high level of irrational ideas among students about to graduate. - The level of optimism was average among students about to graduate. - There is a statistically significant inverse correlation between irrational ideas and the degree of optimism among future graduating students. According to the results obtained, the researcher recommends that more emphasis be placed on building rational, emotional counselling programs to modify irrational ideas that negatively affect students’ mental health, as well as attempting to reduce the prevalence of irrational ideas in students through awareness-raising, educational and psychological programs. Keywords: irrational ideas, optimism, students about to graduate.

الكلمات المفتاحية

الافكار اللاعقلانية ; التفاؤل ; الطلبة المقبلين على التخرج