مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 10, Numéro 1, Pages 1142-1168
2022-01-23

مقام الاغتراب وأشكاله في الفكر العربي والفلسفي (دراسة إجتماعية، سيكولوجية)

الكاتب : عيسو غنية . علي ملاحي .

الملخص

تبقى نوازع الاغتراب تتسع وتضيق وفق اختلاف الرؤية الذاتية وابتعادها عن إطار الوعي العام لثقافة الجماعة، ورفضها القيم السائدة التي تعكس رؤى الإنسان الذي يكتسب صفات، ويحاول أن يتعامل مع بعض عادات بيئته وتقاليدها المفروضة عليه. وهنا تصبح الذات غير قادرة على التكيّف مع الواقع، فينشأ التناقض بين البيئة التي يحيا فيها والواقع الذي يحمل أشكالا متعددة وصورًا مختلفة، يخلق الصدمة التي تدفع النفس إلى الإحساس بالألم، والاغتراب، غير أنّ هذه النّفس ما تفتأ أن تهدأ في بعض الأحيان فتخفي ثورتها وغليانها الداخلي، متجهة نحو تقبل الحياة وتقلباتها. وأي إنقلاب يحدث في موازن مجتمع معين يفضي بالإنسان إلى الاغتراب. There is no doubt that Alienation tendencies expand or contract incessantly, depending on the man's Self-vision. Being different and isolated from the general awareness of the group culture, this Self-vision rejects the ruling values which usually reflect the visions of any person, member representing that group. As he acquires some qualities, he tries to adapt himself to some customs and traditions unexpected and imposed to him by this environment. Thus, This Self becomes unable to keep adapting to the fact. At that time, the opposition between his Self-environment and his group's surroundings arises. It takes different forms for the person and causes a shock resulting in pain and alienation. However, this person sometimes relaxes and hides all anger by accepting the vicissitudes of life. Similarly, any change in a society leads the artist to alienation. He manages to express his distinction and to reflect his society's events thanks to his creative competencies.

الكلمات المفتاحية

مقام ; اغتراب ; عربي ; فلسفي ; صوفي ; أشكال