لغة كلام
Volume 8, Numéro 1, Pages 162-171
2022-01-23

المنهج التداولي وتعليم اللغات( واقع التنظير ورهانات التطبيق).

الكاتب : وشن دلال .

الملخص

إن تيسير اللغة العربية عن طريق مناهج التعليم مرهون بارتباطها بالحياة الواقعية واقترابها من اللغة المتداولة في المجتمع دون المساس بإعرابها وصرفها ونظم تركيبها وإلا فقدت مقوماتها الأصيلة، ويتم تيسير منظومة القواعد العربية في العملية التعليمية بالتركيز على مبدأ الوظيفة والتحديد الكمي والغرض التداولي للاستعمال اللغوي مع حسن الاختيار النوعي والكمي للنصوص الأصيلة في العملية التعليمية إذ لابد أن يكون النص التعليمي عاكسا لبنية لغتنا العربية . وهذا الذي يمكن أن توفره نصوص اللغة العربية إذا اختيرت بدقة وعناية وقدمت متونها الأصيلة وفق آليات تداولية حديثة Indeed Arabic facilitation the language about road of methods the education mortgaged in connection her in the realistic life and her approach from the circulating language in the society Without the touching in expression her and dismissed her and her composition of assembly otherwise authentic evaluators lost her, and metrical facilitation the bases Arabic in the instructional operation in the quantitative concentration on principle the position and the specification is complete and the circulating purpose for the linguistic use with the good choice specific and the authentic sleeves for the texts in the operation instructional then to shows that the text is instructional e'aaks milky our Arabic language . Raved who be possible that be available him Arabic texts of the language if chose accurately and care and authentic backs presented her reconciled automatic circulating modern, the words aalmftaaHyt: Circulating, the Arabic language, instructional, the globalizing.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية:التداولية، اللغة العربية، التعليمية، العولمة